عصب کشی دندان

شرح خدمت

درمان ریشه یا همان عصب کشی یک روش دندانپزشکی برای برداشتن پالپ ملتهب یا عفونی در داخل دندان است که سپس با دقت تمیز و ضدعفونی می شود، سپس پر و مهر و موم می شود. درمان ریشه برای از بین بردن باکتری ها از کانال ریشه عفونی، جلوگیری از عفونت مجدد دندان و نجات دندان طبیعی می باشد. درمان ریشه دندان یا همان عصب کشی یک درمان دندانپزشکی برای عفونت در پالپ دندان، داخلی ترین لایه دندان شما است. اندودنتیست ها و دندانپزشکان سالانه میلیون ها عصب کشی در سراسر دنیا انجام میدهند. اغلب، شما می توانید با مراقبت از دندان هایتان از عصب کشی جلوگیری کنید.

مراحل عصب کشی دندان

قبل از شروع درمان، دندانپزشک از تمامی دندان ها یا دندان آسیب دیده عکس رادیوگرافی می گیرد. آنها ممکن است آزمایش های دیگری را برای تعیین اینکه آیا پالپ دندان شما مرده، عفونی یا ملتهب است انجام دهند و تأیید کنند که شما به عصب کشی نیاز دارید. آنها ممکن است:

• • به آرامی روی دندان های شما ضربه بزنند یا ماده ی سرد یا گرم روی دندان ها بگذارند تا واکنش شما را بررسی کنند.
  • • آزمایش پالپ الکتریکی (EPT) را با استفاده از دستگاهی انجام دهند که جریان الکتریکی به تدریج در حال افزایش از طریق دندان می فرستد تا ببیند پالپ دندان شما واکنش نشان می دهد یا خیر.
  • • علائم تورم در لثه و استخوان اطراف دندانتان را بررسی کند.
  • • بپرسد وقتی دندان قروچه میکند دندان مذکور درد می کند یا نه.
  • • در طول عصب کشی، دندانپزشک پالپ ملتهب را برمی دارد. سپس داخل دندان شما را تمیز و ضد عفونی می کنند و یک پرکننده روی دندان قرار می دهند تا فضا را ببندد.

مراحل درمان ریشه عبارتند از:

1. 1. دندانپزشک بی حسی را برای بی حس کردن دندان عفونی و لثه مجاور شما تزریق می کند. اگر ترس از دندانپزشکی دارید، ممکن است دندانپزشک به شما داروهایی بدهد که به آرامش شما کمک کند یا از بیحسی مخصوص استفاده کند. این دارو ممکن است باعث ایجاد احساس خواب آلودگی در شما شود، به این معنی که شما نمی توانید بلافاصله پس از درمان رانندگی کنید.
  2. 2. در مرحله بعد، دندانپزشک یک تکه لاستیک نازک و قابل انعطاف را روی دندان عفونی و لثه های مجاور شما قرار می دهد. این یک سد دندانی است که دندان شما را در طول درمان خشک نگه می دارد.
  3. 3. دندانپزشک یک سوراخ کوچک در تاج دندان شما ایجاد می کنند تا بتواند به پالپ دندان شما برسد.
  4. 4. سپس از ابزارهای ویژه دندانپزشکی برای برداشتن اعصاب، رگ‌های خونی و بافت‌های داخل پالپ دندان استفاده می‌کنند.
  5. 5. پس از پاکسازی پالپ، دندانپزشک فضای پالپ و کانال های ریشه شما را تمیز و ضد عفونی می کند.
  6. 6. سپس، فضای خالی پالپ و کانال های ریشه را با یک ماده دندانی انعطاف پذیر لاستیکی به نام گوتا پرکا پر می کنند.
  7. 7. سپس دندانپزشک دندان شما را با پر کردن موقت دندان می‌بندد. مهر و موم از ورود باکتری به دندان شما جلوگیری می کند.
  8. 8. در مرحله آخر، ارائه دهنده یک روکش دندان را روی دندان درمان شده شما قرار می دهد. روکش‌های دندانی از دندان‌های شما محافظت می‌کنند و قابلیت میل کردن غذا را به شما بازمیگردانند. روکش‌های دندانی معمولاً به سفارش دندانپزشک و پس از قالب گیری دندان های شما ویژه ی شما ساخته می‌شوند، بنابراین ممکن است دو یا سه هفته طول بکشند.

سوالات متداول درباره عصب کشی دندان

آیا عصب کشی دندان دردناک است؟

از آن جایی که هنگام عصب کشی دندان ها از ماده بیحسی استفاده میشود، عصب کشی دندان درد ندارد. اما ممکن است پس از از بین رفتن اثر مواد بیحسی دردهایی را احساس کنید که میتوانید از مسکن هایی مانند دیکلوفناک یا ایبوپروفن برای تسکین آنها استفاده کنید.

چه زمانی نیاز به عصب کشی دندان دارم؟

چند علامت وجود دارد که به این معنی است که ممکن است به عصب کشی نیاز داشته باشید:

• • درد شدید هنگام جویدن یا گاز گرفتن
  • • جوش روی لثه
  • • دندان شکسته یا ترک خورده
  • • حساسیت طولانی مدت به گرما یا سرما، حتی پس از رفع احساس
  • • لثه های متورم یا حساس
  • • پوسیدگی عمیق یا تیره شدن لثه
  • • بوی بد دهان

بهبود پس از عصب کشی دندان چقدر طول می کشد؟

به احتمال زیاد به مدت 2 تا 4 ساعت بعد از عصب کشی همچنان بیحس هستید، اکثر بیماران می‌توانند مستقیماً پس از عصب کشی دندان به مدرسه بازگردند یا به کار بپردازند. توصیه می شود تا زمانی که بی حسی به طور کامل برطرف نشده است از خوردن غذا خودداری کنید.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی پیراسته

کلینیک تخصصی دندانپزشکی پیراسته یک کلینیک عمومی دندانپزشکی است که از سال 1397 و تحت نظارت دکتر جلالوند تاسیس شده است. هدف از تاسیس کلینیک دندانپزشکی پیراسته ارائه خدمات عمومی دندانپزشکی همچون ارتودنسی دندان، عصب کشی دندان، جراحی دندان، کشیدن دندان و سایر خدمات عمومی مرتبط با بهداشت دهان میباشد.

کلینیک پیراسته این افتخار را دارد که 6 سال برترین خدمات را به بیمارانی که مشکلات عمومی دهان و دندان را دارند، ارائه داده باشد. همچنین در نظر داشته باشید که ما در کلینیک پیراسته با برترین آزمایشگاه های دندانپزشکی برای ساخت روکش و ونیرهای دندان در ارتباط هستیم، بنابراین شما برترین خدمات را دریافت میکنید.

دنتال زعفرانیه

عصب کشی دندان