جرم گیری دندان

شرح خدمت جرم گیری دندان

جرم گیری دندان به طور معمول برای کمک به بیماران مبتلا به بیماری لثه و تجمع بیش از ح پلاک انجام میشود. در صورتی که دندان هایتان را مداوم با مسواک و نخ دندان تمیز کنید دندان هایتان تمیز میشوند و نیازی به جرم گیری دندان نخواهید داشت.

چرا جرم گیری دندان ضروری است؟

بیماری لثه توسط یک لایه چسبنده باکتری به نام پلانک ایجاد میشود. به صورت طبیعی همیشه پلاک روی دندان ها تشکیل میشود، اما اگر به خوبی تمیز نشوند، باکتری های موجود در پلاک میتوانند منجر به بیماری های لثه شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد لثه از دندان ها جدا میشود و فضاهایی به نام پاکت ایجاد میشود. پس از آن پلاک ها در این پاکت ها به دام می افتند و با مسواک زدن معمولی پاک نمیشوند. در صورت عدم درمان به موقع، بیماری لثه میتواند منجر به از دست دادن استخوان و دندان شود.

اگر بیماری لثه زود تشخیص داده شود و به ساختارهای زیر خط لثه آسیبی نرسیده باشد، با تمیز کردن حرفه ای دندان ها مشکل برطرف میشود. اما اگر حفره های بین لثه و دندان ها خیلی عمیق باشند، ممکن است به جرم گیری و صاف کردن ریشه نیاز باشد. در صورتی که لثه سالمی دارید، لثه به طور محکم در اطراف دندان قرار میگیرد و پلاک ها را بیرون نگاه میدارد. در زمانی که بیماری لثه شروع میشود، بافت لثه شل میشود.لثه های سلم فقط 1 تا 3 میلی متر زیر خط لثه به دندان می چسبند. با بیماری لثه این بافت فاصله میگیرد و در نتیجه باکتری ها تجمع میکنند. در چنین شرایطی علائمی مانند بوی بد دهان ایجاد میشود.

مراقبت های پس از جرم گیری دندان

پس از جرم گیری دندانها بیمار ممکن است یک تا دو روز درد داشته باشد یا تا یک هفته حساسیت دندان ها را تجر، به کند. همچنین علائمی نظیر تورم لثه ها، احساس حساسیت و حتی خونریزی کم طبیعی است. برای جلوگیری از عفونت، کنترل درد یا کمک به تسریع روند بهبودی دندانپزشک ممکن است قرص آنتی بیوتیک یا دهانشویه تجویز کند. دندانپزشک یک جلسه ی دیگر را مشخص میکند که شما نیاز به مراجعه مجدد دارید که روند بهبود را بررسی کند و ببیند آیا مشل برطرف شده یا خیر. برای داشتن دندان های سالم باید به طور روزانه دندان ها مسواک زده شوند و نخ دندان کشیده شود. از کشیدن نخ دندان یا مسواک سفت خودداری کنید، رژیم غذایی متعادل داشته باشید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

در هنگام جرم گیری دندان چه اتفاقی می افتد؟

دندانپزشک از یک ابزار ارتعاشی به نام مقیاس کننده اولتراسونیک برای انجام فرآیند جرم گیری استفاده می کند. این مراحل ممکن است در هنگام جرم گیری دندان انجام شوند:

• • یک نوک فلزی ارتعاشی بر روی تراشه‌های جرم‌گیر از دندان‌های شما در بالای خط لثه‌تان تارتار می‌شود.
  • • اسپری آب بر روی جرم‌گیر، جرم را از بین می‌برد و پلاک‌ها را از جیب‌های لثه پاک می‌کند.
  • • دندانپزشک از یک جرم‌گیر دستی (بدون برق) و دستگاه خراش دندان (به نام کورت) برای برداشتن تکه‌های کوچک باقی‌مانده تارتار استفاده می‌کند.

در هنگام جرم گیری ریشه دندان چه اتفاقی می افتد؟

1. • دندانپزشک از ابزاری استفاده می کند تا به آرامی بافت لثه را کنار زده و سطح ریشه ها را در معرض دید قرار دهد.
  2. • از ابزار جرم گیری دندان برای بریدن تارتار از ریشه استفاده می کند و آنها را صاف می کند.
  3. • گاهی اوقات، ممکن است یک داروی آنتی بیوتیک را مستقیماً در هر پاکت لثه تزریق کند.

سوالات متداول درباره جرم گیری دندان

فواید جرم گیری دندان چیست؟

مطالعات نشان می دهد که جرم گیری دندان و پلانینگ ریشه درمان های موثری برای بیماری های پریودنتیت هستند. آنها می توانند از از دست دادن بافت لثه، دندان ها و استخوان جلوگیری کنند.

خطرات جرم گیری دندان و پلنینگ ریشه چیست؟

جرم گیری دندان و پلنینگ ریشه می تواند باعث درد موقت شود. اما خطرات کلی حداقل هستند. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی خاص، مانند اندوکاردیت، یا کسانی که دریچه‌های مصنوعی قلب دارند، ممکن است قبل از انجام هر گونه عمل دندانپزشکی نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک داشته باشند. آنتی بیوتیک ها خطر عفونت باکتریایی را کاهش می دهند. از دندانپزشک و متخصص قلب خود بپرسید که آیا لازم است این اقدام پیشگیرانه را انجام دهید یا خیر.

بهبود بعد از جرم گیری دندان و روت پلنینگ چگونه است؟

لثه های شما ممکن است به طور موقت پس از عمل متورم و حساس شوند. همچنین ممکن است کمی حساسیت دندانی داشته باشید. شما باید دستورالعمل های دندانپزشکتان را برای بهبودی دنبال کنید. ممکن است لازم باشد:

• • از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم یا سرد خودداری کنید.
  • • غذاهای نرم بخورید.
  • • مسکن و آنتی بیوتیک مصرف کنید.
  • • از دهانشویه ضد میکروبی استفاده کنید.

چه زمانی باید برای جرم گیری دندان به دندانپزشک مراجعه کنم؟

اگر علائم بیماری لثه را دارید، مانند:

• • بوی بد دهان (هالیتوزیس)
  • • خونریزی، لثه های قرمز یا متورم
  • • مشکل در جویدن غذا