لمینت بدون تراش چیست؟

لمینت دندانپنج شنبه 17 خرداد 1403276 بازدید
لمینت بدون تراش چیست؟

آیا رویای داشتن لبخندی زیبا و درخشان را در سر می پرورانید اما نمی خواهید با دردسرهای طولانی مدت درمان های دندانپزشکی مواجه شوید ؟ پس استفاده از لمینت بدون تراش، پاسخ خواسته‌ی شما میباشد زیرا استفاده از آنها بسیار آسان است و می تواند لبخند شما را کاملاً متحول کند. داشتن لبخندی زیبا، تاثیر بسزایی در اعتماد به نفس افراد و پررنگ‌تر شدن نقش حضور افراد در جامعه ایفا میکند. با فراگیرشدن فضای مجازی دیگر کسی نیست که نخواهد دندان‌های سفید و درخشان داشته و لبخندی زیبا از خودش به جای بگذارد. با پیشرفت علم دندانپزشکی، روش‌های زیادی برای اصلاح طرح لبخند و زیباتر شدن آن به وجود آمده‌اند. یکی از بهترین و رایج‌ترین این روش‌ها، لمینت دندان میباشد و یکی از انواع آن، لمینت بدون تراش میباشد که قصد داریم در این مقاله از کلینیک دنتال زعفرانیه به طور کامل با آن آشنایی پیدا کنیم پس با ما همراه باشید.


آن چه در این مقاله میخوانید ...

  1. لمینت دندان چیست؟
  2. چرا دندان‌ها به تراشیده شدن نیاز دارند؟
  3. لمینت دندان بدون تراش
    1. مراحل لمینت بدون تراش
    2. مزایای لمینت بدون تراش
    3. معایب لمینت بدون تراش
    4. مقایسه لمینت معمولی و لمینت بدون تراش
      1. لمینت بدون تراش بهتر است یا لمینت معمولی؟
    5. انواع لمینت بدون تراش
      1. 1- لمینت بدون تراش Lumineers
      2. 2- لمینت بدون تراش Durathin
      3. 3- لمینت بدون تراش Vivaneers
    6. بهترین برند‌های لمینت بدون تراش
    7. بهترین کاندید برای لمینت بدون تراش
    8. طول عمر لمینت بدون تراش
  4. قیمت لمینت بدون تراش
  5. مراقبت‌های پس از لمینت بدون تراش
  6. سخن نهایی

لمینت دندان چیست؟

ابتدا بهتر است که با خود لمینت آشنایی پیدا کنیم. لمینت در واقع یک پوسته نازک است که مطابق با ویژگی‌های دندان‌های هر فردی طراحی و ساخته شده و به سطوح جلوی دندان‌ها متصل میشود. این پوسته کاملا طبیعی بوده و هماهنگی خوبی با دیگر دندان‌های طبیعی ایجاد خواهد کرد. لمینت کمک میکند که نواقص ظاهری دندان مانند تیرگی، بدفرمی، ترک‌خوردگی، شکستگی ، فاصله بین دندان ، کج بودن دندان و... برطرف شود و دندان‌هایی یکدست و زیبا را به همراه داشته باشد.

متاسفانه در درمان لمینت لازم است که سطح مینای دندان تراش داده شود و از این رو این روش برای کسانیکه مینای دندان نازکی دارند مناسب نمیباشد و باعث میشود که کلا از انجام آن صرف نظر کنند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، میتوان بدون تراش دادن دندان از لمینت استفاده کرد.


چرا دندان‌ها به تراشیده شدن نیاز دارند؟

دانستن آن خالی از لطف نیست که دقیقاً بدانیم چرا قبل از نصب لمینت دندان باید دندان‌ها را تراشید. به طور کلی میتوان گفت که دلیل اصلی این امر این است که اطمینان حاصل شود که روکش‌های جدید دقیقاً در جای خود قرار می‌گیرند و با دندان‌های موجود شما مطابقت دارند. از آنجایی که روکش‌ها باید روی دندان‌های فعلی شما نصب شوند، میبایست فضایی ایجاد شود تا بتوان آن‌ها را متناسب با دندان طبیعی فرم داد و شکاف‌های موجود را پر کرد.

تنها راهی که می‌توان بدون برداشتن کامل دندان‌ها این کار را به طور موثر انجام داد، برداشتن لایه‌ای از مینای دندان است. این روش آنقدر که به نظر میرسد دلهره آور نیست و معمولاً مقدار تراشیده شده حداقل میزان ممکن میباشد فقط در حدی خواهد بود که ضخامت روکش با خود دندان تطبیق داده شود. این میزان بین 0.3 میلی‌متر تا 0.5 میلی‌متر متغیر است. روکش‌های سرامیکی سنتی که به نام روکش‌های لمینت نیز شناخته می‌شوند، در مقایسه با لومینیرز (Lumineers) که بسیار نازک‌تر هستند، از ضخیم‌ترین ونیرها هستند.

به طور کلی، هرچه روکش ضخیم‌تر باشد، دندان‌های شما باید بیشتر تراشیده شوند تا تناسب و تطابق کامل داشته باشند. در هر صورت اگر نیاز به تراشیدن دندان‌ها بود در نظر داشته باشید که اصلا تجربه دردناکی نیست. یک بی‌حس کننده موضعی برای بی‌حس‌کردن لثه و ناحیه اطراف آن تجویز می شود که باعث میشود میزان درد و ناراحتی هنگام نصب لمینت به حداقل برسد. اما اگر به دلیل تراشیده شدن دندان‌ها از انجام لمینت منصرف شده‌اید، ما به شما لمینت بدون تراش را پیشنهاد میکنیم.


قیمت لمینت بدون تراش
لمینت بدون تراش فرصتی است برای کسانی که میخواهند هم دندان هایی زیبا داشته باشند و هم اینکه دندان های طبیعی خودشان را از دست ندهند.

لمینت دندان بدون تراش

از آنجایی که تراشیدن دندان برای همه مناسب نیست، دندانپزشکی زیبایی مدرن جایگزین های نازکی را ایجاد کرده است که می تواند لبخند شما را با کمترین تداخل با دندان های موجود بهبود بخشد. لمینت بدون تراش (No Prep) روکش‌های بدون نیاز به آماده سازی هستند که اخیراً مورد توجه قرار گرفته‌اند. ضخامت این لمینت‌ها کمتر از 0.3 میلی‌متر بوده و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون نیاز به تراشیدن مینا، قابلیت نصب بر روی دندان داشته باشند. نازک بودن این لمینت به قدری واقعی به نظر میرسد که نتوان تفاوت آن با دندان طبیعی را تشخیص داد.


بیشتر بخوانید:  جرم‌گیری دندان | چرا و چگونه باید این کار را انجام دهیم؟

مراحل لمینت بدون تراش

  • معاینه اولیه: مانند هر درمان دندان دیگری، ابتدا باید وضعیت فعلی دندان‌ها توسط دندانپزشک مورد معاینه و بررسی قرار گیرد. در طول جلسه معاینه، دندانپزشک به ارزیابی دندان‌های شما میپردازد، از آنها عکسبرداری میکند و در مورد اهداف و اولویت‌های شما صحبت میکند تا به یک توافق دوطرفه در مورد بهترین نتیجه‌ی ممکن دست پیدا کنید.
  • قالب‌گیری: بعد از اینکه دندانپزشک تائید کرد که استفاده از لمینت بدون تراش برای شما مناسب است، اقدام به قالب‌گیری از دندان‌ها میکند و قالب گرفته‌شده را برای ساخت به لابراتوار میفرستد. پس از گذشت 2 الی 3 هفته لمینت ساخته شده و آماده‌ی نصب میگردد. لازم به ذکر است که فقط تعداد خیلی خیلی محدودی از لابراتوارهای داخل ایران توان ساخت لمینت بدون تراش را دارند و اگر کلینیک مراجعه شده به چنین لابراتواری دسترسی نداشت، مجبور است که قالب دندان را به لابراتوارهای خارج از کشور ارسال کند که در این صورت مدت زمان ساخت بیشتری خواهد داشت. در لابراتوار کشور مقصد، لمینت مورد نظر دقیقا مطابق با ویژگی‌های خواسته شده، ساخته میشود و به داخل کشور ارسال میگردد.
  • استفاده از لمینت موقت: هرچند که در روش لمینت بدون تراش، اصلاً نیازی به استفاده از لمینت موقتی نمیباشد اما با توجه به نوع لمینت بدون تراش و شرایط هر فرد، ممکن است که مورد استفاده قرار بگیرد.
  • آماده سازی دندان: برخلاف لمینت دندان معمولی، نیاز به آماده‌سازی خاصی نمیباشد. تنها پس از مطمئن شدن از بابت تطابق لمینت و دندان، اقدام به پاکسازی دندان کرده و آن‌را برای چسباندن لمینت بر روی مینا آماده میکنیم.
  • باندینگ: سپس از چسب مخصوصی (باندینگ) بر روی مینای دندان استفاده کرده و لمینت را بر روی آن چسب قرار میدهیم.
  • پاکسازی: در نهایت اقدام به پاکسازی نهایی دندان میرسد تا چسب اضافی بر روی آن نباشد.

بیشتر بخوانید:  لبخند هالیوودی | چگونه دندان‌های خود را زیبا و درخشان کنیم؟

مزایای لمینت بدون تراش

  • فرایند سریعتر مراحل آن به سرعت رو به جلو میرود و از آنجایی که نیازی به آماده‌سازی دندان نیست، دندانپزشک میتواند مستقیماً و به راحتی روکش‌ها را بر روی دندان‌ها نصب کند.
  • بدون نیاز به تراشیدن همانطور که در طول مقاله به آن اشاره شد، در این روش نیازی به تراشیده شدن مینای دندان نیست و افرادی که با این موضوع مشکل دارند، خیالشان راحت خواهد بود که تغییری در دندان طبیعی خودشان به وجود نخواهد آمد.
  • بدون استفاده از بی‌حسی همانطور که قبلاً گقته شد معمولاً از یک بی‌حس کننده موضعی برای بی‌حس کردن ناحیه مورد نظر استفاده میشود تا درد و ناراحتی هنگام تراشیدن دندان به حداقل برسد. اما در لمینت بدون تراش از آنجایی که نیازی به تراشیدن نیست، استفاده از بی‌حسی نیز بی‌تاثیر خواهد بود.
  • ماندگاری بالا هرچند که این لمینت‌ها نسبت به لمینت‌های معمولی نازک‌تر هستند اما همچنان از استحکام بالایی برخوردارند و تا چندین سال کارایی مفید خواهند داشت.
  • ظاهر طبیعی همانند لمینت‌های معمولی، در لمینت‌های بدون تراش هم شاهد زیبایی و شباهت آنها با دندان‌های طبیعی میباشیم.
  • حفظ سلامت دندان‌ها از آنجایی که در این روش، دندان‌ها تراشیده نمیشوند پس نهایتاً دندان‌های زیر لمینت، دست نخورده باقی میمانند و ضعیف و شکننده نمیشوند.
  • حداقل آسیب عصبی ممکن از آنجایی که در این روش مینای دندان‌ها تراشیده نمیشوند، حساسیت به غذاهای سرد و گرم وجود ندارد و امکان آسیب دیدن رشته‌های عصبی به حداقل میرسد.
  • حجم کمتر به دلیل ضخامت کمتر، حجم کمتری در دهان را اشغال خواهند کرد و سبک و راحت هستند.
  • اتصال آسان و سریع لمینت‌ بدون تراش به راحتی و به سرعت به سطح دندان متصل میشود و با دندان طبیعی سازگاری پیدا میکند.
  • نتایج فوری از آنجایی که در این روش تغییر چندانی در ساختار دندان‌ها رخ نمیدهد، لمینت بدون تراش اغلب میتواند در یک جلسه نصب شوند و باعث بهبود زیبایی فوری شود.

مزایا لمینت بدون تراش
مزایا لمینت بدون تراش چیست؟

معایب لمینت بدون تراش

مانند هر روش درمانی دیگری، لمینت بدون تراش نیز در کنار مزایای بسیارش، شامل تعدادی معایب نیز هست که عبارتند از:

  • قیمت بالاتر آن نسبت به لمینت معمولی
  • امکان تغییر رنگ آن‌ها به واسطه‌ی نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای
  • لمینت بدون تراش برای برطرف‌کردن بهم‌ریختگی‌های شدید دندان مناسب نیست
  • لمینت بدون تراش ظاهری حجیم‌تر و مصنوعی‌تر نسبت به لمینت معمولی را به دندان‌ها میدهد چرا که بدون تراشیده شدن مینای دندان و ایجاد فضا، بر روی دندان طبیعی نصب میشود.
  • برای استفاده‌ی همه افراد مناسب نیست چرا که بعضی افراد در حالت طبیعی نیز دندان‌های بزرگ و روبه‌جلویی دارند و در صورت استفاده از لمینت بدون تراش، شدیداً ظاهر مصنوعی و بزرگی ایجاد خواهد شد.

مقایسه لمینت معمولی و لمینت بدون تراش

حال شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که کدام روش انجام لمینت را انتخاب کنید! در ادامه به مقایسه این 2 لمینت خواهیم پرداخت:

قیمت لمینت دندان: در مدل‌های معمولی شاهد قیمت کمتری نسبت به لمینت بدون تراش هستیم چرا که تکنولوژی ساخت ساده‌تر و فراگیرتری دارند.

ماندگاری و طول عمر لمینت دندان: هرچند که لمینت بدون تراش نیز طول عمر قابل قبولی دارد اما طبیعتا لمینت معمولی به دلیل ضخامت بیشتری که دارد، استحکام و ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

تفاوت روش درمان: لمینت دندان معمولی یک روش تهاجمی بوده و به تراشیدن دندان میپردازیم که با درد همراه است و نیاز به بی‌حسی دارد اما لمینت بدون تراش یک روش غیرتهاجمی بوده و فرد درد خاصی را تجربه نخواهد کرد.


لمینت بدون تراش بهتر است یا لمینت معمولی؟

مانند هر نوع روش درمانی در بحث دندانپزشکی زیبایی، مهمترین مسئله انتخاب بهترین راه حل متناسب با شرایط دندان‌های شما میباشد. اگر وضعیت دندان‌های شما طوریست که نیاز به تراشیدن زیاد برای قرار دادن روکش‌ها دارد، ممکن است بخواهید به سراغ لمینت دندان معمولی بروید. دیگر فاکتور حائز اهمیت بحث هزینه های مربوطه میباشد که باید در نظر گرفته شود، زیرا ممکن است لمینت بدون تراشیدن  در برخی از کلینیک‌ها هزینه بیشتری داشته باشد اما در برخی دیگر متفاوت باشد. این به این دلیل است که گرچه کار کمتری در این روش نسبت به لمینت معمولی وجود دارد، اما متریال مورد استفاده شده می‌توانند گران‌تر باشند.


انواع لمینت بدون تراش

در زمینه لمینت بدون تراش چندین حق انتخاب مختلف دارید که در ادامه به 3 مورد از مهم‌ترین‌ها و محبوب‌ترین‌ها خواهیم پرداخت:

  1. 1- لمینت بدون تراش Lumineers

    این روکش‌های آماده توسط شرکت DenMat تولید شوند و محبوب‌ترین و پرمتقاضی‌ترین لمینت بدون تراش هستند. لومینیرها بسیار نازک هستند و ظاهر بسیار طبیعی بر روی دندان‌های شما خواهند داشت. با این حال Lumineers همیشه بهترین راه حل برای داشتن لبخندی بی عیب و نقص نیستن. مشکلات پیچیده‌تر دندان‌های لکه دار یا نامرتب اغلب با Lumineers قابل اصلاح نیستند زیرا ضخامت بسیار نازکی دارد. علاوه بر این، هم پوسته‌های نازک ویفری و هم چسب استفاده شده، تخریب ناپذیر نیستند و در برابر فشار و ضربه آسیب‌پذیر هستند. به عنوان مثال، Lumineers در برابر دندان قروچه قوی مقاومت نمیکند.

  2. 2- لمینت بدون تراش Durathin

    روکش‌های Durathin از نظر زیبایی بسیار دلپذیر هستند، زیرا با مسدود کردن رنگ‌های نامطلوب ساخته میشوند و زیبایی دندان‌های طبیعی را دارند. قبل از چسباندن، این روکش ها بسیار شکننده هستند زیرا بسیار نازک هستند و گاهی ضخامتی کمتر از 4 میلیمتر دارند اما با این حال، پس از نصب، بسیار بادوام میشوند.

  3. 3- لمینت بدون تراش Vivaneers

    این روکش توسط شرکت آمریکایی Glidewell Labs ساخته شده و مانند Lumineers ضخامت 0.33 میلیمتری دارد و در عین نازک بودن از استقامت بالایی برخوردار است.


بهترین برند‌های لمینت بدون تراش

در حال حاضر برندهای مشهور و با کیفیتی مثل Lumineers ،IPS ،Durathin و Vivaneers وارد کشور شده‌اند. کیفیت این لمینت‌ها درست مانند لمینت‌های معمولی میباشد و از لحاظ ظاهری و ماندگاری، کیفیت بالایی دارند. ما در کلینیک دنتال زعفرانیه با توجه به نیازهای مراجعه‌کننده و بودجه، بهترین برند را به او معرفی خواهیم کرد.


بهترین کاندید برای لمینت بدون تراش

لمینت بدون تراش به طور خاص برای افرادی با دندان‌های کوچک، فاصله دار یا کوتاه طراحی شده است زیرا نیازی به تراشیدن سطح دندان ندارند. دندانپزشک میتواند با معاینه و بررسی ابعاد و فرم دندان‌های شما و نسبت آن‌ها با دهان، مشخص کند که آیا کاندیدای مناسبی برای لمینت بدون تراش هستید یا خیر. در طول معاینه، اندازه و موقعیت دندان‌های شما و نسبت بین دهان و دندان‌های شما را تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا مشخص کنیم چه نوع روکشی برای شما مناسب است تا بهترین نتیجه را بگیرید.


طول عمر لمینت بدون تراش

برخلاف تصور خیلی از افراد که فکر میکنند به دلیل ضخامت کمتر لمینت بدون تراش، ماندگاری بالایی ندارند، میتوان گفت که در صورت رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان میتواند طول عمری بین 10 تا 15 سال را برای آن‌ها در نظر گرفت که با توجه به ویژگی‌های آن عددی کاملا قابل قبول است. لمینت معمولی به دلیل ضخامت بیشتر تا 20 سال نیز ماندگاری خواهد داشت.


بیشتر بخوانید:  ونیر کامپوزیت | انواع ونیر کامپوزیت و طول عمر آن‌ها

قیمت لمینت بدون تراش

همانطور که گفته شد به دلیل مواد مصرفی و تکنولوژی پیشرفته‌ی لمینت بدون تراش، قیمت بالاتری نسبت به لمینت معمولی دارند. عوامل مختلفی از جمله جنس و برند لمینت، تعداد دندان نیازمند به لمینت، تخصص و تجربه‌ی دندانپزشک و... در تعیین قیمت نهایی تاثیرگذارند اما به طور کلی میتوان گفت که قیمت لمینت دندان بدون تراش برای هر دندان در بازه‌ی 10 تا 20 میلیون تومان متغیر است. ما در دندانپزشکی زعفرانیه بهترین لمینت بدون تراش ممکن را به شما مراجعه کنندگان عزیز ارائه خواهیم کرد که در عین ضخامت کم، مقاومت و استحکام بالایی داشته باشند و بیشترین شباهت ظاهری ممکن با دندان‌های طبیعی فرد را داشته باشد.


مراقبت‌های پس از لمینت بدون تراش

همانطور که میدانید دندان‌ها نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارند، به خصوص پس از انجام خدمات درمانی مانند لمینت بدون تراش با رعایت نکات بهداشت دهان و دندان از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری خواهد شد. این نکات مراقبتی عبارتند از:

  • مراجعه منظم به دندانپزشکی
  • عدم استعمال دخانیات یا به حداقل رساندن آن
  • استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید
  • کاهش مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین دار در صورت مصرف
  • حداقل 2 مرتبه مسواک در شبانه روز
  • استفاده ی منظم و روزانه از نخ دندان
  • ترک عادات اشتباه مانند شکستن و گاز زدن اجسام سفت با دندان
  • عدم اعمال فشار بر روی دندان‌ها

سخن نهایی استفاده از لمینت دندان روز به روز در حال گسترش است و انواع مختلف آن باعث میشود که انتخاب مناسب‌تری با توجه به شرایط خود داشته باشیم. اگر شما نیز از آن دسته افرادی بودید که به دلیل تراشیده‌شدن دندان‌ها در روش لمینت دندان معمولی، از انجام آن منصرف شده بودید، میتوانید از لمینت بدون تراش استفاده کنید و گزینه‌ای است که ارزش بررسی و فکرکردن را دارد. در این مقاله سعی شد تا شما عزیزان را با این نوع لمینت و چگونگی انجام آن و مزایا و معایبش آشنا کنیم. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کادر مجرب ما در کلینیک دنتال زعفرانیه در تماس باشید.