همه چیز درباره‌ی ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی شفاف

ارتودنسی دندانپنج شنبه 27 اردیبهشت 1403370 بازدید
همه چیز درباره‌ی ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی شفاف

ارتودنسی دندان یک روش زیبایی و درمانی محسوب می‌شود که به چینش مرتب دندان‌ها کمک می‌کند. افرادی که دندان‌های نامرتب دارند یا فاصله بین دندان‌های آنها زیاد است، از ارتودنسی برای اصلاح و زیبایی دندان‌های خود استفاده می‌کنند. اما این روش محدود به یک تکنیک زیبایی نمی‌شود. امروزه یکی از تکنیک‌هایی که بسیار پرطرف‌ دار شده است و بیش از ۲ میلیون نفر در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند، ارتودنسی نامرئی است. بسیاری از افرادی که به دلیل بیرون‌زدگی براکت‌ها و غیر جذاب بودن آن‌ها از ارتودنسی منصرف شده‌اند، با روی کار آمدن این روش از ارتودنسی نامرئی  استفاده کرده و از آن رضایت دارند. اگر شما هم به دنبال استفاده از ارتودنسی هستید و به دلیل ظاهر براکت‌ها و سیم‌های آن منصرف شده اید، پیشنهاد میکنیم این مقاله را مطالعه فرمایید تا با ارتودنسی نامرئی آشنا شوید.


آن چه در این مقاله میخوانید ...

  1. ارتودنسی نامرئی چیست؟
  2. انواع ارتودنسی نامرئی
  3. مراحل ارتودنسی نامرئی
  4. مدت زمان درمان ارتودنسی نامرئی
  5. مزایای ارتودنسی نامرئی
  6. معایب ارتودنسی نامرئی
  7. ارتودنسی نامرئی برای چه افرادی مناسب است؟
  8. مقایسه ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی معمولی
  9. قیمت ارتودنسی نامرئی 1403
  10. مراقبت‌های لازم پس از ارتودنسی نامرئی
  11. سخن نهایی

ارتودنسی نامرئی چیست؟

اورتودنسی نامرئی که به آن اینویزیلاین نیز گفته میشود، یک روش جدید و پیشرفته برای منظم و مرتب کردن دندان‌هاست که در آن خبری از براکت‌ها و سیم‌های فلزی نیست و هنگام صحبت کردن، خندیدن و باز شدن دهان، فرد مقابل سیم های ارتودنسی را نمیبیند. برخی افراد این روش را با نام ارتودنسی ژله ای نیز می شناسند. در این روش از تعدادی پلاک یا ردیف کننده شفاف و نازک برای مرتب کردن دندان‌ها استفاده می شود. پلاکی که برای شما استفاده می شود به صورت اختصاصی و منحصر به فرد است و توسط تکنولوژی تصویر‌‌‌‌‌برداری سه بعدی رایانه‌ای ساخته میشود. پلاک‌هایی که ساخته می‌شوند را باید به مدت دو هفته و حداقل 22 ساعت از شبانه‌روز درون دهان خود قرار دهید و فقط در هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دهان خود خارج کنید. به همین علت در هر نوبت که به پزشک خود مراجعه می کنید تعدادی پلاک به شما داده میشود. جایگزین کردن هر دو هفته یک بار پلاک‌ها با پلاک بعدی باعث می شود به مرور زمان و کم کم دندان حرکت کرده و در مکانی که ارتودنتیست تعیین کرده، قرار گیرد. تعداد پلاک‌ها و زمان‌های درمان مورد نیاز برای اصلاح نامرتبی دندان‌ها بر اساس وضعیت کلی دندان‌های فرد و حرکات مورد نیاز برای اصلاح آنها میباشد. ارتودنسی نامرئی بیشتر در درمان ناهنجاری‌های خفیف تا متوسط دندان کاربرد دارد.

جایگزین کردن هر دو هفته یک بار پلاک‌ها با پلاک بعدی باعث می شود به مرور زمان و کم کم دندان حرکت کرده و در مکانی که ارتودنتیست تعیین کرده، قرار گیرد. ارتودنسی نامرئی بیشتر در درمان ناهنجاری‌های خفیف تا متوسط دندان کاربرد دارد.


بیشتر بخوانید:  ونیر کامپوزیت | انواع ونیر کامپوزیت و طول عمر آن‌ها

انواع ارتودنسی نامرئی

این روش درمانی به ۲ شکل ثابت و متحرک انجام می‌شود. تفاوت این دو نوع در قابلیت خارج کردن براکت‌های شفاف در طول دوره‌ی درمان است.

1 - ارتودنسی نامرئی متحرک

در این روش می‌توان در هر ساعت از شبانه‌ روز قالب را از دهان خارج کرد. البته نباید بیشتر از ۴ ساعت در روز قالب را از دهان بیرون آورد چرا که در این صورت تاثیر ارتودنسی و نتیجه ی نهایی بسیار ضعیف خواهد بود. ارتودنسی نامرئی متحرک بسیار پرطرفدارتر بوده و از روش‌های زیر برای آن استفاده می‌شود.

ارتودنسی نامرئی با پلاک‌های شفاف

شاید بتوان گفت بهترین روش ارتودنسی نامرئی همین روش است چرا که پلاک‌ها بسیار شفاف هستند و زمانی که با  بیمار صحبت می کنید هرگز متوجه وجود آن ها بر روی دندان نمی شوید. در این روش از پلاک‌های شفافی که به آن کلیر الاینر (Clear Aligner) نیز میگویند استفاده میشود که در صورت لزوم با مجوز ارتودنتیست هر 2 یا 3 هفته یک بار تعویض خواهند شد. برای تهیه ی این پلاک‌ها به صورت اختصاصی از دندان‌های فرد، قالب گرفته شده و طبق قالب‌ها ساخته خواهند شد. پلاک‌های شفاف کم تهاجمی بوده و درد کمی ایجاد می‌کنند. این پلاک‌ها در برابر سایش مقاوم بوده و کدر نمی‌شوند.


بیشتر بخوانید:  هر آنچه که باید درباره کامپوزیت دندان بدانید!

2 – ارتودنسی نامرئی ثابت

این نوع برخلاف نوع قبل، قابلیت خارج شدن از دهان را ندارد و باید تا رسیدن به تغییرات ایده آل، ثابت در دهان باقی بماند.

ارتودنسی نامرئی لینگوال

این روش به عنوان اصلاح کننده پشت دندانی شناخته میشود که در آن تمامی ملزومات ارتودنسی مانند سیم‌ها و براکت‌ها پشت دندان در فک بالا و پایین قرار داده خواهند شد و قابل مشاهده نیستند. البته این روش به دلیل قرار گرفتن سیم و براکت‌ها پشت دندان، باعث برخورد زبان با آن‌ها می‌شود و کمی آزاردهنده است به همین علت روش خیلی پرطرفداری نیست و در اغلب موارد توسط دندانپزشک توصیه نمیشود.

ارتودنسی نامرئی با براکت همرنگ دندان

در این روش از براکت‌هایی از جنس کامپوزیت یا سرامیک استفاده می‌شود. این براکت‌ها در مقایسه با براکت‌های فلزی شکننده‌تر و ضعیف‌تر هستند. همچنین نسبت به براکت‌های فلزی بزرگ‌تر هستند.

به دلیل شکننده بودن براکت‌ها، دندانپزشک در هر معاینه به ‌آهستگی فشار را اعمال می‌کند که باعث میشه طول درمان این روش نسبت به ارتودنسی معمولی بیشتر باشد. از طرفی به دلیل استحکام بسیار بالا و قدرت تاثیرگذاری مناسبی که بر روی اصلاح ناهنجاری دندان‌ها دارد به یکی از روش‌های پرطرفدار تبدیل شده است. این روش مانند براکت‌های فلزی از گذشته مرسوم بوده و می‌توان به کمک آن ناهنجاری‌های بسیار شدید دندان را اصلاح کرد.


مزایای ارتودنسی نامرئی
ارتودنسی شفاف میتواند گزینه ی مناسبی بشد برای کسانی که نمیخواهند در مدت زمان ارتودنسی از زیبایی دنهای آنها کاسته شود

مراحل ارتودنسی نامرئی

برای انجام ارتودنسی دندان نامرئی ابتدا باید معایناتی از دندان‌ها انجام شود. سپس با توجه ‌به نوع ارتودنسی باید قالب‌های لازم تهیه شود. اگر از ارتودنسی لینگوال استفاده شود، ابتدا تصویربرداری از پشت دندان‌ها انجام شده تا براکت‌ها طراحی شوند  با استفاده از تصاویر اسکن شده براکت‌ها توسط کامپیوتر طراحی شده و به ‌صورت سفارشی تهیه می‌شوند. اما اگر نیاز به ارتودنسی با الاینرهای شفاف باشد، قالب های سه‌ بعدی از دندان‌ها گرفته شده و به آزمایشگاه مخصوص فرستاده می‌شوند. در آزمایشگاه با استفاده از فناوری کامپیوتری پلاک‌ها را می‌سازند.


مدت زمان درمان ارتودنسی نامرئی

طول درمان ارتودنسی نامرئی به مراتب کوتاه‌تر از ارتودنسی معمولی خواهد بود و معمولا بین 12 تا 18 ماه زمان نیاز دارد تا روند اصلاح دندان‌ها تکمیل شود. به طور کلی مدت زمان ارتودنسی نامرئی به وضعیت کلی دندان‌ها و میزان اصلاح مورد نیاز و همچنین نوع بریس‌های مورد استفاده شده، بستگی دارد. درمان ارتودنسی با پلاک‌های شفاف حدوداً 9 الی 15 زمان میبرد اما ارتودنسی با بریس‌های سرامیکی به دلیل استحکام کمتر، به مدت زمان بیشتری نیاز دارند.


مزایای ارتودنسی نامرئی

  • غیر قابل دیده شدن اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که معتقدند ارتودنسی باعث زشت شدن دهان میشود، با استفاده از ارتودنسی نامرئی دیگر مشکلی نخواهید داشت و برای شما یک گزینه ی عالی میباشد چرا که در این صورت افراد میتوانند با اعتماد به نفس لبخند بزنند و همچنین به مرتب سازی دندان‌های خود بپردازند.
  • کاهش احتمال عفونت لثه و دندان فاصله‌های نامناسب بین دندان‌ها بسته می شود و دندان‌ها همگی در یک ردیف قرار می گیرند. در نتیجه احتمال باقی ماندن ذرات غذا یا پلاک و باکتری‌ها بین دندان‌ها کاهش می یابد که موجب میشود احتمال عفونت لثه و دندان و همچنین بوی بد دهان کمتر شود.
  • کاهش میزان ساییدگی دندان ها استهلاک و ساییدگی دندان‌ها کمتر می شود چرا که هنگام جویدن غذا ، فشار فک بر روی دندان‌ها به صورت یکنواخت توزیع می شود. در حالی که اگر دندان‌ها در وضعیت درستی نسبت به هم قرار نداشته باشند هنگام جویدن غذا فشار بیشتری بر برخی از دندان‌ها و یا برخی از سطوح یک دندان نسبت به بقیه وارد می‌شود و باعث ترک خوردن و یا ساییدگی زود هنگام آنها می شود.
  • طول درمان کوتاه‌تر در مقایسه با روش درمان معمولی، به مراتب مدت زمان کمتری برای اصلاح کامل دندان‌ها زمان نیاز است. برای مثال در صورت استفاده از بریس‌های فلزی، درمان می تواند تا 5 سال نیز طول بکشد اما با ارتودنسی نامرئی، ممکن است مدت زمان درمان شما یک سال و نیم باشد.
  • کاهش فشار بر روی فک توزیع یکنواخت و مناسب فشار بر دندان‌ها پس از درمان ارتودنسی باعث می‌شود فشار کمتری بر روی مفصل و عضله‌های فک وارد شود. کسانی که دندان هایشان بر هم جفت نیستند و به اصطلاح بایت درستی ندارند ، فشار زیادی بر مفصل فک شان وارد می شود که باعث شده به تدریج مفصل تخریب شده و مشکلاتی مانند گردن درد، سر درد، درد فک، درد دندان‌ها و صدا دادن فک در هنگام باز یا بسته شدن دهان را به دنبال خواهد داشت.
  • صرفه جویی در زمان امروزه به علت مشغله ی افراد، زمان آزاد کم شده است و شما با استفاده از ارتودنستی نامرئی جلسات کمتری را در کلینیک دندانپزشکی سپری خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:  طراحی لبخند دیجیتال چه مدت زمانی طول میکشد؟

معایب ارتودنسی نامرئی

هر چند که معایب آن کمتر از مزایای آن میباشد اما لازم است که فرد بیمار از آنها اطلاع داشته باشد:

  • هزینه بیشتر نسبت به ارتودنسی معمولی
  • طولانی شدن مدت‌ زمان درمان در روش براکت‌های سرامیکی
  • عدم توانایی برای برطرف کردن مشکلات عمده و بزرگ
  • امکان گم‌ شدن پلاک‌ها در نوع ارتودنسی متحرک

چرا ارتودنسی نامرئی
ارتودنسی شفاف مزایا فراوانی دارد که آن را تبدیل به یکی از برترین گزینه ها برای کسانی که ب دنبال زیبایی هستند، میکند.

ارتودنسی نامرئی برای چه افرادی مناسب است؟

هرچند که استفاده از ارتودنسی نامرئی روش جذاب و مفیدی میباشد اما برای تمامی افراد اثربخش نیست. محبوبیت و تقاضا در بین بزرگسالان و نوجوانان مسن‌تر، بیشتر میباشد و معمولاً برای کودکان ترجیح داده میشود که از ارتودنسی معمولی استفاده کرد اما به طور کلی میتوان گفت که بهترین کاندید برای استفاده از الاینرهای شفاف معمولاً افرادی هستند که مشکلات در خفیف تا متوسط دندانی دارند مانند:

  • نامرتبی خفیف دندان‌ها: ارتودنسی نامرئی میتواند نامرتبی و به‌هم‌ریختگی دندان‌ها را تا حد زیادی اصلاح کند بدون اینکه به ارتودنسی سنتی نیاز باشد.
  • فضای زائد بین دندان‌ها: اگر فواصل غیرطبیعی بین دندان‌ها وجود داشته باشد میتوان با ارتودنسی نامرئی، این فواصل را از بین برد.
  • ناهم‌ترازی خفیف دندان‌ها: با ارتودنسی نامرئی میتوان مشکل ناهماهنگی جزئی دندان‌ها را برطرف کرد. مثلا ردیف دندان‌های بالایی جلوتر یا عقب‌تر از ردیف پایینی باشند و هنگام جویدن غذا کاملاً بر روی یکدیگر قرار نمیگیرند.
  • تعهد و داشتن نظم: همانطور که در طول مقاله به آن اشاره شد، میبایست حداقل 22 ساعت از شبانه روز را از ارتودنسی نامرئی استفاده کرد و داشتن نظم و پایبند بودن به این قانون، رمز موفقیت این روش درمانی میباشد.
  • سلامت نسبی دهان و دندان: همانطور که گفته شد دندانپزشک قبل از استفاده از ارتودنسی نامرئی میبایست اطمینان حاصل کند که وضعیت لثه‌ها و دندان‌ها در سلامتی قابل قبولی میباش تا بتوان انتظار موفقیت و نتیجه‌گرفتن داشت.
  • عدم وجود مشکلات شدید در استخوان فک: ارتودنسی نامرئی برای مشکلات خفیف کاربرد دارد و برای مشکلات شدید در اسکلت و استخوان فک، میبایست به سراغ جراحی و ارتودنسی معمولی رفت.

فراموش نکنید که قبل از شروع هر گونه درمان ارتودنسی، از جمله الاینرهای شفاف، ضروری است که با یک متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک متخصص در مورد این نوع درمان مشورت کنید. متخصصان میتوانند ویژگی‌های ارتودنسی را ارزیابی کنند و تعیین کنند که آیا برای شما استفاده از ارتودنسی نامرئی، بهترین گزینه برای دستیابی به نتایج مطلوب میباشد یا خیر.


مقایسه ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی معمولی

در ادامه به مقایسه مهمترین ویژگی‌ها در موضوع ارتودنسی بین ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی معمولی میپردازیم:

  • میزان راحتی در استفاده: ارتودنسی نامرئی به مراتب طرز استفاده‌ی آسان‌تری دارد چراکه دیگر آن سیم‌ها و بریس‌های فلزی در ارتودنسی معمولی که میتواند باعث التهاب و زخم‌شدن لثه بشود را ندارد.
  • شکل ظاهری: اگر بحث ظاهری شدیداً برای شما اهمیت دارد و نمیخواهید که سیم‌های فلزی در دهان شما قابل مشاهده باشد، باید به سراغ ارتودنسی نامرئی بروید.
  • قیمت: در بحث مقایسه قیمت نمیشه نظر قطعی داد چرا که به عوامل مختلفی بستگی دارد اما به طور کلی میتوان گفت که ارتودنسی نامرئی، قیمت بیشتری نسبت به ارتودنسی معمولی دارد.
  • میزان کارایی: ارتودنسی معمولی میتواند برای محدوده‌ی بزرگتری از مشکلات دندانی به کار برده شود و برای مشکلات شدیدتر از این نوع استفاده میشود.

قیمت ارتودنسی نامرئی 1403

قیمت خدمات دندانپزشکی به ویژه ارتودنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد . طبیعتا هزینه ی ارتودنسی نامرئی بیشتر از ارتودنسی معمولی بوده چرا که نیازمند فرایند های لابراتواری گران قیمت و پیچیده است. برخی افراد برای کاهش هزینه ارتودنسی، برای فک بالا از روش نامرئی استفاده کرده و برای فک پایین از ارتودنسی معمولی استفاده می‌کنند که با استفاده از این روش قیمت به حداقل ممکن می‌رسد. به طور کلی میتوان گفت که قیمت ارتودنسی نامرئی برای هر فک در محدوده قیمتی 15 میلیون تومان تا 30 میلیون تومان میباشد.

برای کسب اطلاع دقیق‌تر از قیمت انواع روش‌های ارتودنسی نامرئی میتوانید با کلینیک دنتال زعفرانیه در تماس باشید و از کادر مجرب ما مشورت دریافت نمایید.


مراقبت‌های لازم پس از ارتودنسی نامرئی

پس از تکمیل درمان با استفاده از ارتودنسی نامرئی، حفظ دندانهای اصلاح‌شده برای اطمینان از کارایی و بازدهی طولانی مدت بسیار مهم است. پیروی از نکات مراقبتی لازم به شما کمک می‌کند تا نتایج درمان ارتودنسی نامرئی خود را حفظ کنید و از لبخند درخشان‌تری برای سال های آینده لذت ببرید. در ادامه به چند نکته کلیدی برای مراقبت از دندان‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده از نگهدارنده ( ریتینر ):

    این ابزار مخصوص ارتودنسی پس از انجام درمان و برای حفظ موقعیت اصلاح‌شده‌ی دندان‌ها مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا دندانپزشک شما توصیه میکند که از ریتینر‌ها استفاده کنید که معمولاً 2 نوع هستند:

    1. 1- ریتینر ثابت:

      سیم های نازک ثابتی هستند که به پشت دندان‌های شما متصل می‌شوند.
    2. 2- ریتینر متحرک:

      از نظر ظاهری شبیه به براکت‌های شفاف هستند که در طول شب و یا طبق دستور ارتودنتیست استفاده می‌شوند.
  • مراجعه منظم به دندانپزشکی:

    حتما در جلسات معاینه تعیین شده توسط دندانپزشک خود حضور پیدا کنید تا او وضعیت پیشرفت را کنترل کرده و مطمئن شود که دندان‌های شما در موقعیت‌های اصلاح شده خود باقی خواهد ماند.
  • حفظ بهداشت دهان و دندان:

    رعایت نکات بهداشتی در مورد حفظ سلامت دهان و دندان مانند استفاده ی منظم از مسواک و نخ دندان، یک امر ضروری میباشد.
  • جلوگیری از ایجاد لکه:

    اگر از ریتینر‌های متحرک و شفاف استفاده کردید، مصرف نوشیدنی‌های رنگی مانند چای و قهوه را به حداقل برسانید تا از ایجاد لکه و تغییر رنگ جلوگیری شود.
  • تمیزکردن ریتینر در صورت استفاده:

    اگر به دستور دندانپزشک از نگهدارنده‌ها استفاده کردید، در نظر داشته باشید که به درستی از آنها نگهداری کرده و طبق دستورالعمل دندانپزشک، به طور مرتب آن را تمیز کنید.

سخن نهایی ارتودنسی نامرئی یکی از روش های جدید و پرطرفدار ارتودنسی برای اصلاح دندان‌های نامرتب میباشد و افرادی که حضور فعالی در جامعه دارند و با دیگران ارتباط و صحبت دارند میتوانند از این روش درمانی استفاده کنند. در این مقاله به معرفی و آشنایی با ارتودنسی نامرئی و انواع آن پرداختیم. شما عزیزان میتوانید برای دریافت مشاوره و رزرو وقت معاینه با کادر ما در کلینیک دنتال زعفرانیه در ارتباط باشید.