ونیر کامپوزیت | انواع ونیر کامپوزیت و طول عمر آن‌ها

کامپوزیت دندانسه شنبه 18 اردیبهشت 14031,908 بازدید
ونیر کامپوزیت | انواع ونیر کامپوزیت و طول عمر آن‌ها

در دنیای امروز و به لطف پیشرفت دنیای پزشکی دیگر همه می‌توانند لبخندهای زیبا داشته باشند. شما می‌توانید با روش‌های مختلف ترمیم و زیبایی دندان از جمله ونیر کامپوزیت دندان، با بهترین بازدهی و در سریعترین زمان ممکن به خواسته‌ی خود دست پیدا کنید. افزایش اعتماد به نفس چیزیست که همگی به دنبال آن هستیم و داشتن دهان و دندانی زیبا، تاثیر غیرقابل انکاری در افزایش زیبایی ظاهری چهره‌ی افراد دارد. پس اگر از ظاهر دندان‌های خود راضی نیستید این مقاله را حتما تا انتها مطالعه نمایید.


آنچه در این مقاله میخوانید...

  1. ونیر کامپوزیت چیست؟
  2. انواع ونیر کامپوزیت
  3. انواع کامپوزیت بر اساس محل استفاده
  4. انواع کامپوزیت بر اساس استحکام
  5. انواع ونیر کامپوزیت از نظر روش اجرا
  6. انواع کامپوزیت بر اساس کاربرد
  7. انواع کامپوزیت بر اساس روش نصب
  8. انواع کامپوزیت از نظر طراحی ساختار
  9. ونیر کامپوزیت چگونه انجام می‌شود؟
  10. طول عمر ونیر کامپوزیت
  11. نقش تکنولوژی در افزایش طول عمر ونیر کامپوزیت
  12. مزایای ونیر کامپوزیت
  13. معایب ونیر کامپوزیت
  14. قیمت ونیر کامپوزیت
  15. خلاصه

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر کامپوزیت لایه نازکی از مواد همرنگ با دندان و دارای ویژگی‌های مشابه با مینای دندان از جمله شکل و رنگ می‌باشد که توسط تابش نور با طول موجی خاص ساخته می‌شود و بر روی دندان قرار می‌گیرد و فواید زیادی از جمله پوشاندن فواصل بین دندانی، لکه‌های دندانی و تغییر رنگ دندان دارد و یک روش ایده آل برای اصلاح طرح لبخند می‌باشد. ونیر کامپوزیت همچنان می‌تواند به اصلاح موقعیت دندان‌ها بدون نیاز به ارتودنسی و به صورت کلی بهبود ظاهر دندان‌ها کمک کند و به دلیل مقرون به صرفه بودن و سریع بودن، طرفداران زیادی پیدا کرده است و جزو پرتقاضاترین خدمات دندان پزشکی می‌باشد.


انواع ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت‌‌ها بر اساس روش اجرا، محل قرار گیری در بافت لثه و مدل طراحی ساختار بدنه به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هر مدل دارای کاربردهای ویژه و مزایا و معایب خاص خود می‌باشد که دندانپزشک بر اساس تراکم استخوان فک، وضعیت بافت لثه و تعداد کامپوزیت مورد نیاز، بهترین مدل ونیر کامپوزیت متناسب با وضعیت بیمار را انتخاب می‌کند.


انواع کامپوزیت بر اساس محل استفاده

  • کامپوزیت دندان‌های جلو: برای سفید کردن و از بین بردن فاصله دندان‌های جلویی و افزایش زیبایی ظاهری
  • کامپوزیت دندان های پشتی: ترمیم دندان‌های عقب برای جلوگیری از پوسیدگی و آسیب دیدن
  • کامپوزیت یونیورسال ( Universal ): کامپوزیت چند کاره با قابلیت محافظت از دندان‌‌های پشتی و افزایش زیبایی دندان‌‌های جلو
  • کامپوزیت سلف کیور ( Self Cure ): عدم نیاز به لیزر برای سفت شدن و مناسب برای پر کردن سوراخ‌های دندان‌های پشتی

انواع کامپوزیت بر اساس استحکام

  • کامپوزیت سیال: دارای بافت رقیق، مناسب برای ترمیم دندان‌های خلفی و حفره‌های کم‌ عمق
  • کامپوزیت بالک فیل (Bulk Fill): امکان استفاده بیشتر از رزین روی دندان و دوام عالی
  • کامپوزیت IPS : دارای جنس سرامیکی و مقاومت بالا در برابر تغییر رنگ

انواع ونیر کامپوزیت از نظر روش اجرا

  • ونیر پارسیل: مناسب برای کامپوزیت دندان‌های شکسته و دارای ظاهری کاملا شبیه دندان‌های طبیعی
  • فول ونیر: مناسب برای کامپوزیت کامل دندان‌ها، دارای ماندگاری بالا در صورت نصب اصولی و مراقبت

انواع ونیر کامپوزیت
یکی از بهترین روش ها برای داشتن لبخندی زیبا ونیر کامپوزیت است!

انواع کامپوزیت بر اساس کاربرد

  • کامپوزیت مایع: مقاومت بالا در برابر فشار و ساییدگی و مناسب برای ترمیم حفره‌های ریز
  • کامپوزیت جهانی: مناسب برای درمان ‌های سطحی و نامناسب برای پوسیدگی‌های عمیق
  • کامپوزیت بسته ‌بندی ‌شده: قدرت چسبندگی بالا و مناسب ترمیم دندان‌‌های خلفی

انواع کامپوزیت بر اساس روش نصب

  • مستقیم: قرار دادن مستقیم کامپوزیت روی دندان و قابل انجام در یک جلسه
  • غیر مستقیم: ساخت ونیر کامپوزیت بر اساس قالب دندان بیمار در لابراتور

انواع کامپوزیت از نظر طراحی ساختار

  • میکروفیل: زیبایی فوق العاده، استحکام کم، نصب آسان، امکان ترمیم راحت
  • ماکروفیل: استحکام بالا ولی دارای دانه‌های درشت و کم‌کاربرد در درمان‌های جدید
  • نانو کامپوزیت: مقاوم در برابر ساییدگی،طول عمر، انعطاف عالی و قیمت مناسب
  • ونیر بولک: جنس بدنه زیرکونیوم و سیلیس، مقاومت کم‌تر و قدرت پرکنندگی عالی
  • هیبریدی، میکروهیبریدی و نانوهیبریدی: کیفیت عالی و کاربرد گسترده
 
بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره کامپوزیت دندان بدانید!

 

ونیر کامپوزیت چگونه انجام می‌شود؟

در صورت انتخاب دندانپزشک متخصص و با تجربه دیگر جای نگرانی نخواهد بود. البته ممکن است تفاوت‌های جزئی در روش اجرا وجود داشته باشند. با این حال روند رایج برای اجرای ونیر کامپوزیت شامل 3 مرحله‌ی اصلی زیر می‌باشد:

 1 – آماده سازی این مرحله شامل تمیز کردن و آماده سازی سطح مینای دندان است که مواد ونیر کامپوزیت بتوانند اتصال محکمی با دندان شما داشته باشند چرا که کامپوزیت به مینایی که کاملا براق باشد و خط و خش سطحی نداشته باشد توانایی چسبیدن ندارد. 

 2 – استفاده از چسب مخصوص بر روی دندان هنگامی که دندان شما آماده شد، دندانپزشک چسب ( باندینگ ) مخصوصی بر روی دندان شما قرار می‌دهد. این باندینگ باعث اتصال کامپوزیت به دندان و جلوگیری از جدا شدن آن می‌شود. 

 3 – نصب ونیر کامپوزیت در نهایت کامپوزیتی که متناسب با وضعیت دندان شما با همان رنگ و اندازه به صورت مستقیم توسط دندان پزشک و یا غیر مستقیم در لابراتوار ساخته شده است، بر روی دندان شما قرار می‌گیرد. استفاده و نصب ونیرهای کامپوزیت نیاز به دقت و حساسیت بالایی دارد و توصیه می‌شود که درمان خود را در یک کلینیک دندانپزشکی معتبر و تحت نظر یک دندانپزشک ماهر و با تجربه انجام دهید. 

ما در این اطمینان را به شما می‌دهیم که با بهره گیری از کادر درمانی با تجربه و متعهد، بهترین خدمات مربوط به کامپوزیت دندان را به شما مراجعه کنندگان عزیز ارائه دهیم.


ما در دندانپزشکی زعفرانیه این اطمینان را به شما می‌دهیم که با بهره گیری از کادر درمانی با تجربه و متعهد، بهترین خدمات مربوط به کامپوزیت دندان را به شما مراجعه کنندگان عزیز ارائه دهیم.




طول عمر ونیر کامپوزیت

سوال مهمی که برای افراد اهمیت دارد، طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان است که به عوامل مختلفی از جمله جنس کامپوزیت و متریال استفاده شده در موارد نصب آن بستگی دارد. از طرف دیگر رعایت نکات ایمنی در مورد بهداشت دهان و دندان مانند خودداری از گاز زدن مواد غذایی سفت و استفاده از مسواک و نخ دندان نقش اساسی در افزایش طول عمر کامپوزیت‌ها دارند. به طور کلی می‌توان گفت که میانگین طول عمر مفید ونیر کامپوزیت بین 7 الی 10 سال خواهد بود که در اغلب مواقع می‌توان با رعایت کامل موارد بهداشتی این طول عمر را به بیش از 10 سال افزایش داد. نکاتی که به افزایش طول عمر کامپوزیت‌ها کمک می‌کنند عبارتند از:

  • 2 بار مسواک زدن در روز
  • استفاده از نخ دندان و دهان شویه
  • خودداری از جویدن مواد غذایی سفت و خشک
  • مراجعه به دندان پزشک هر 2 سال یک بار برای تمیز کردن دندان‌ها و معاینات روتین
  • استفاده از خمیر دندان غیرساینده و مناسب با شرایط دندان‌ها
  • استفاده از محافظ لثه و دندان هنگام فعالیت در رشته‌های ورزشی رزمی

نقش تکنولوژی در افزایش طول عمر ونیر کامپوزیت

ادغام فناوری‌های پیشرفته در زمینه دندانپزشکی زیبایی، به ویژه در استفاده از ونیر کامپوزیت، نتایج و رضایت بیماران را متحول کرده است. ظهور فناوری‌های تصویربرداری دیجیتال و پرینت سه بعدی نشان‌دهنده‌ی جهشی بزرگ و به رو به جلو میباشد که امکان داشتن دقت بی‌نظیری را در سفارشی‌سازی و نصب روکش‌ها فراهم میکند. این دقت نه تنها تطابق کامل روکش‌ها با دندان‌های طبیعی بیمار را از نظر شکل و اندازه تضمین میکند، بلکه به طور قابل توجهی پیوند بین روکش و سطح دندان را بهبود میبخشد که عاملی حیاتی در افزایش طول عمر ونیر کامپوزیت است. علاوه بر این، تکامل مواد کامپوزیتی شاهد معرفی فرمول‌بندی‌های جدیدی بوده است که نسبت به نسخه‌های قبلی خود بسیار انعطاف‌پذیرتر و مقاوم‌تر در برابر سایش هستند.


این مواد پیشرفته می‌توانند در مقابل سختی‌ها و ناملایماتی که در طول روز برای دندان پیش می‌آید، مقاومت کنند و در عین حال جذابیت زیبایی خود را حفظ کنند و در نتیجه طول عمر ونیرهای کامپوزیت را افزایش دهند. ترکیبی از بهبود خواص چسب و افزایش دوام مواد که به کاهش احتمال شکستن روکش، ترک‌خوردگی و تغییر رنگ کمک میکند و نگرانی‌های رایجی که قبلا در مورد طول عمر ونیرهای کامپوزیت وجود داشت را از بین ببرد. برای کسانی که خواهان ونیر کامپوزیت هستند لازم است که به بهترین و پیشرفته‌ترین کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه کنند تا بتوانند از چنین خدمات پیشرفته‌ای بهره‌مند شوند. کلینیکی که خودش را متعهد و موظف به استفاده از آخرین تکنولوژی‌های مربوط به دندانپزشکی بداند و با استفاده از با‌کیفیت ترین متریال، بهترین نتیجه‌ی ممکن را برای مراجعه کنندگان خود به ارمغان آورد.


ما در کلینیک دنتال زعفرانیه بعنوان یکی از بهترین دندانپزشک زیبایی تهران به شما اطمینان خاطر میدهیم که بیشترین طول عمر ونیر کامپوزیت در کل کشور را برای مراجعه کنندگان خود رقم خواهیم زد و نسبت به هزینه‌ای که خواهید کرد، نتایج فوق‌العاده ای کسب خواهید کرد.


انواع ونیر کامپوزیت


مزایای ونیر کامپوزیت

علت پرتقاضا بودن استفاده از ونیر کامپوزیت، مزایای متعدد و کلیدی آن می‌باشد که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. 

 1 – امکان ترمیم آسان در صورت آسیب دیدن ونیر کامپوزیت قابلیت ترمیم و یا برداشتن به صورت کامل دارد البته به شرطی که لایه‌ی بیرونی مینای دندان برداشته نشده باشد. 

 2 – مقرون به صرفه هزینه درمان، همیشه یکی از مهم‌ترین عامل‌ها در انجام یا عدم انجام یک روش دندانپزشکی می‌باشد. ونیر کامپوزیت در مقایسه با سایر روش‌های ترمیمی مانند لمینت دندان، روکش و ارتودنسی قیمت مناسب‌تری دارد. 

 3 – طول درمان کوتاه یکی دیگر از فواید کامپوزیت دندان، کوتاه بودن مراحل و طول درمان آن می‌باشد. از آنجایی که در این روش قالب گیری انجام نمی‌شود، در یک جلسه هم رنگ روکش انتخاب می‌شود و هم مواد کامپوزیتی روی دندان قرار داده می‌شوند. در نتیجه ونیر کامپوزیت یک روش فوق العادست برای افرادی که می خواهند در اسرع وقت، ظاهر دندان‌ها و لبخند خود را بهبود ببخشند. 

 4 – بدون عوارض جانبی مثل درد و خونریزی از آنجایی که این روش درمانی، محافظه کارانه و غیرتهاجمی می‌باشد، عوارض جانبی در آن حداقل ممکن است. 

 5 – حساسیت کمتر در این روش مینای دندان تراشیده نمی‌شود و همین موضوع احتمال حساسیت دندان بعد از نصب ونیر کامپوزیت را کاهش می‌دهد.

 

معایب ونیر کامپوزیت

قطعا هر روش درمانی، در کنار مزایای خود معایبی نیز دارد و چه بهتر که با معایب و عوارض ونیر کامپوزیت قبل از نصب این روکش آشنایی داشته باشیم.

  • تغییر رنگ و لکه پذیری

یکی از مهم‌ترین معایب کامپوزیت دندان این است که به آسانی در مقابل مواد غذایی رنگی و لکه‌زا، تغییر رنگ می‌دهد. به همین خاطر دندانپزشکان توصیه می‌کنند که حتما از خوردن و نوشیدن مواد غذایی که باعث لکه می‌شوند مانند شاتوت، چای و... خودداری کنید.

  • نیاز مداوم به مراقبت و پولیش

تصور اکثر افراد بر این است که تنها نصب کامپوزیت دندان کافیست و تا چند سال می‌توانند از این روکش‌ها استفاده کنند، در حالی که ونیر کامپوزیت به مراقبت و نگهداری جدی نیاز دارد. شما باید علاوه بر مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و رعایت سایر نکات بهداشتی دهان و دندان، هر 6 ماه یکبار برای پولیش کامپوزیت دندان به متخصص کامپوزیت مراجعه نمایید. پولیش کامپوزیت برای حفظ شفافیت و سفیدی روکش ضروری است.


طول عمر ونیر کامپوزیت
طول عمر مفید ونیر کامپوزیت بین 7 الی 10 سال خواهد بود

آیا ونیر کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که یکی از معایب کامپوزیت دندان، پوسیده کردن دندان می‌باشد در صورتی که این روکش هیچ ارتباطی با پوسیدگی یا خراب کردن دندان‌های دیگر ندارد. ونیر کامپوزیت با هدف محافظت از دندان طبیعی و اصلاح شکل، متناسب با رنگ و اندازه آن ساخته می‌شود و فقط در صورتی که نصب کامپوزیت دندان خود را به یک دندانپزشک غیرمتخصص و کم تجربه بسپارید، چنین اتفاقی برای شما رخ خواهد داد. پوسیدگی دندان، یک عارضه دندانی است که از باقی ماندن ذرات مواد غذایی لای دندان‌ها و بین روکش و لثه ایجاد می‌شود و اگر کامپوزیت دندانی به درستی روی لثه نچسبد، بین لثه و دندان فاصله می‌افتد و به مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها تبدیل می‌شود و در نتیجه تکثیر باکتری‌ها باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

 برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در روش کامپوزیت ونیر، تنها کافیست به یک دندانپزشک حرفه‌ای و مجرب مراجعه نمایید تا احتمال پوسیدگی دندان خود را به صفر برسانید.

در صورتی که خدمات دندانپزشکی خود را در کلینیک دنتال زعفرانیه انجام دهید ما به شما این اطمینان خاطر را می‌دهیم که جایی برای نگرانی در مورد مسائل این چنینی وجود نخواهد داشت و بهترین نتیجه‌ی ممکن را برای شما عزیزان رقم خواهیم زد.


قیمت ونیر کامپوزیت

مطابق انتظار مانند سایر درمان‌ها، نمی‌توان قیمت ثابتی را برای خدمات درمانی در نظر گرفت و عوامل متعددی در تعیین هزینه‌ی نهایی تاثیر گذارند که در ادامه در قالب لیستی به معرفی آن‌ها میپردازیم:

  • تکنیک درمان‌
  • مهارت و تخصص دندانپزشک
  • کیفیت مواد اولیه
  • برند کامپوزیت
  • میزان ضخامت دندان‌‌ها
  • نیاز به درمان‌های جانبی مثل عصب کشی، جرم‌گیری
  • نوع مشکل بیمار
  • شدت مشکل بیمار
  • تعداد دندان‌های نیازمند کامپوزیت
  • رنگ کامپوزیت
  • شهر محل زندگی
  • مکان کلینیک دندانپزشکی
  • میزان پوشش‌دهی بیمه تکمیلی بیمار
  • نیاز به ارتودنسی قبل از کامپوزیت
 

تفاوت ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی

اگر در مورد روش‌های درمانی برای اصلاح و طراحی لبخند تحقیق کرده باشید به احتمال زیاد نام لمینت سرامیکی را شنیده‌اید و در مورد اختلاف هزینه‌ی آن با ونیر کامپوزیت سوالاتی در ذهن شما شکل گرفته است. لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت هر دو در جهت برطرف کردن زردی و بد فرمی دندان‌ها و طراحی لبخند به کار می‌روند و می‌‌توانند در رنگ‌های دلخواه فرد از بین 3 نوع همرنگ دندان، روشن و خیلی سفید استفاده شوند. لمینت سرامیکی طول عمر بیشتر و ماندگاری بیشتری دارد و در مقابل شکسته شدن و تغییر رنگ مقاومت بیشتری دارد. اما اگر میزان هزینه‌ی نهایی برای شما مهم است و محدودیت دارید می‌توانید از ونیر کامپوزیت استفاده کنید. 

مقایسه بین میزان طبیعی بودن لمینت و کامپوزیت نشان می‌دهد که روکش‌های لمینت معمولا طبیعی‌تر هستند و ظاهر زیباتری دارند. البته اگر از کامپوزیت باکیفیت استفاده شود ظاهر بسیار زیبایی خواهد داشت و نمی‌توان از این نظر عیب بزرگی برای آن در نظر گرفت.

ظاهر دندان در عکس کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینت دندانی کمی برجسته‌تر دیده می‌شود و لمینت‌های دندانی به دلیل نازک‌‌تر بودنشان، فاقد این برجستگی‌ها هستند. به همین دلیل آن‌ها طبیعی‌تر دیده می‌شوند. علاوه بر این در کل روکش‌های لمینت به دلیل لعاب سطحی که دارند، زیباتر و درخشان‌تر بوده و از این‌ رو طبیعی‌ترند.

 

ارتودنسی بهتر است یا ونیر کامپوزیت؟

استفاده از ارتودنسی و کامپوزیت دندان به صورت همزمان با یکدیگر غیرممکن نیست و در مواقعی می‌توان از این دو روش درمانی در کنار یکدیگر بهره برد. به صورت کلی این دو روش مخالف یکدیگر نیستند بلکه می‌توانند مکمل‌های خوبی برای یکدیگر باشند. بیمار با تمایل خود می‌تواند این دو درمان را با یکدیگر انتخاب کند اما در بیشتر مواقع بهتر است تا ابتدا به کمک ارتودنسی، موقعیت دندان‌ها و فک اصلاح شود و پس از آن برای اصلاح زیبایی دندان‌ها از کامپوزیت استفاده شود. این کار به زیبایی دندان‌ها افزوده و لبخندی بی‌نظیر را برای فرد به ارمغان می‌آورد. 

 همچنین موجب می‌شود تا دندان‌های کمتری به کامپوزیت نیاز داشته باشند. به طور کلی می‌توان گفت که برای درمان برخی از مشکلات جزئی مانند شکستگی جزئی دندان، ترک خوردگی دندان، تغییر رنگ و اصلاح کج بودن جزئی دندان‌ها و به طور کلی اصلاح طرح لبخند، کامپوزیت دندان بسیار موثر است. اما اگر ناهنجاری‌‌های شدیدتر دهان و دندانی وجود داشته باشد، باید از درمان ارتودنسی استفاده شود. در نهایت این نکته را در نظر داشته باشید که برای انتخاب بهترین روش درمانی بهتر است که با دندانپزشک خود مشورت کنید.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره‌ی ارتودنسی نامرئی


چه کسانی می‌توانند از ونیر کامپوزیت استفاده کنند؟

به طور کلی افرادی که از مشکلات ظاهری دندان‌هایشان رنج می‌برند و قصد اصلاح و پوشاندن عیوب سطحی دندان خود را دارند، می‌توانند کاندید مناسبی برای نصب کامپوزیت دندان باشند. افرادی که دارای شرایط زیر می‌باشند:

  • شکستگی جزئی دندان داشته باشند.
  • دندان‌های ناهمتراز داشته باشند.
  • دندان‌های کج و لب پریده داشته باشند.
  • دندان های لکه دار و زرد داشته باشند.
  • فاصله‌های بین دندانی کوچک داشته باشند.
 

استفاده از ونیر کامپوزیت برای کدام افراد ممنوع است؟

با وجود اینکه ونیر کامپوزیت یک روش‌ درمانی نسبتا امن و فاقد عوارض شدید می‌باشد اما انجام آن برای گروهی از افراد دارای شرایط خاص ممنوع است که در ادامه لیستی از این موارد ممنوعه تهیه کرده‌ایم.

  1. نامرتب ‌بودن شدید دندان‌های فک بالا و پایین
  2. ضعیف بودن استحکام دندان‌ها و لق بودن آن‌ها
  3. داشتن مشکلات شدید لثه‌ای
  4. آسیب دیدگی شدید مینای دندان
  5. برجستگی شدید دندان‌ها
  6. وجود سایش جدی در دندان‌ها
  7. عادت داشتن به دندان قروچه
  8. فعالیت در رشته‌های رزمی پرخطر برای دندان‌ها
 

بهترین برندهای ونیر کامپوزیت

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش اهمیت سلامت دندان‌ها، روز به روز به تعداد برندهای تولید ونیر کامپوزیت افزوده می‌شود. برندهای مختلفی در کشورهای آمریکا، کره جنوبی، سوئیس وجود دارد که در ایران هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما در کلینیک دنتال زعفرانیه از بهترین و با کیفیت ترین برندهای موجود استفاده می‌کنیم و در ادامه نگاهی می‌اندازیم به لیستی از این برندها:

  • IPS
  • Bisco
  • Cosmedent
  • Coltene
  • Kerr
  • SAREMCO
 

نتایج استفاده از ونیر کامپوزیت

شما می‌توایند در ادامه تصاویری از بیماران، قبل و بعد از استفاده از ونیر کامپوزیت آورده شده که میتوانید تاثیر بسیار بالای کامپوزیت در بالا بردن زیبایی ظاهری و اصلاح لبخند را مشاهده کنید.


 
قبل و بعد استفاده از ونیر کامپوزیت
مقایسه قبل و بعد استفاده از ونیر کامپوزیت
ونیر کامپوزیت
قبل و بعد استفاده از ونیر کامپوزیت

شکستن ونیر کامپوزیت

شکستن کامپوزیت دندان یکی از مسائلی است که ممکن است براثر عدم مراقبت صحیح یا طی یک حادثه و یا به طور طبیعی بر اثر گذشت مدت زمان طولانی با آن روبه رو شوید. یکی از مهمترین و بهترین مزایای کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینت این است که قابل ترمیم است و شما میتوانید با صرف هزینه‌ی کم و در مدت زمان کوتاهی کامپوزیت‌های خود را ترمیم کرده و لبخند زیبای خود را مجددا بازیابید.


احتمال شکستن ونیر کامپوزیت چقدر است؟

ونیر کامپوزیت‌ها از استحکام بالایی برخوردار است و در صورت رعایت نکات مراقبتی می‌توانید بدون داشتن هیچ مشکلی تا حدود ۱۰ سال هم از آن استفاده کنید؛ بنابراین احتمال شکستن آنها پایین است و در برابر فشارهای وارده به آن‌ها، استقامت بالایی از خود نشان میدهند. اما به هرحال بعد از گذشت مدت زمان طولانی، هر کامپوزیتی به ترمیم یا تعویض نیاز پیدا خواهد کرد.


دلایل شکستن ونیر کامپوزیت

ترک خوردگی و شکستگی کامپوزیت میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که عبارتند از:

پوسیده شدن دندان: زمانی که دندانی پوسیده می‌شود، ارتباط بین مینای دندان و کامپوزیت آن کمتر خواهد شد که در نتیجه سبب جدا شدن ونیر از دندان خواهد شد. همین جدایی علت اصلی و مهم شکستن کامپوزیت دندان است.

فشار به کامپوزیت: ایجاد فشار زیاد بر روی کامپوزیت میتواند باعث ترک خوردن و شکستگی آن شود. فشاری که بر اثر خوردن مواد غذایی سفت و یا خرد کردن پوست تنقلات با دندان ایجاد شده است.

نصب غیرصحیح کامپوزیت: برای بهره بردن از هر روش درمانی باید نزد پزشک متخصص و باتجربه رفت که کامپوزیت کردن هم از این قائده مستثنی نیست.

اگر دندانپزشکی که برای این کار انتخاب میکنید در کار خود خبره نباشد، فرایند نصب کامپوزیت شما به درستی انجام نخواهد شد و احتمالا بعد از مدتی کامپوزیت شما دچار شکستگی یا لب پریدگی خواهد شد.


ترمیم ونیر کامپوزیت شکسته شده

ابتدا میبایست معاینات لازم توسط دندانپزشک صورت گیرد تا میزان و نحوه ی شکستگی ارزیابی شود. امکان ترمیم مجدد با لایه گذاری روی کامپوزیت قبلی که روی‌ دندان‌های شما نصب بوده، وجود خواهد داشت اما این روش معمولا موجب ضخیم‌تر شدن لایه ونیر کامپوزیت روی دندان می‌شود و از نظر ظاهری خیلی زیبا نخواهد بود. به همین دلیل معمولا دندانپزشک لایه ونیر کامپوزیت قبلی را از روی دندان شما برمی‌دارد و مجددا از نو رزین کامپوزیت جدیدی را برای فرم دهی دندان استفاده خواهد کرد.

به همین دلیل لازم است که نزد همان دندانپزشکی که درمان کامپوزیت را انجام داده بود مراجعه کنید چرا که فقط او میداند دقیقا از چه رنگ و برندی برای کامپوزیت شما استفاده کرد. با رعایت این موارد میتوانید کامپوزیتی مثل سابق داشته باشید و کوچکترین تفاوتی نسبت به قبل وجود نداشته باشد.


مراحل ترمیم ونیر کامپوزیت دندان شکسته

کار آنچنان سختی پیش رو نیست. کافیست پس از اینکه کامپوزیت قبلی توسط دندانپزشک برداشته شد، رزین کامپوزیت جدید را بر روی یک یا چند دندان که ونیر آن‌ها دچار مشکل شده، شکل و فرم دهند. در نهایت با استفاده از دستگاه لیزر آن را سفت می‌کنند تا با مینای دندان کاملا پیوند بخورد. حتما توجه داشته باشید در صورتی که به موقع کامپوزیت شکسته را درمان نکنید، امکان رسیدن شکستگی به ریشه دندان وجود دارد که در چنین شرایطی باید روت کانال انجام شود.

دقت داشته باشید که بعد از انجام روت کانال امکان ترمیم با رزین کامپوزیت وجود ندارد. در چنین شرایطی توصیه می‌ شود از تاج دندان مصنوعی استفاده کنید. به صورت کلی تاج دندان مصنوعی از طول عمر مفید بالایی برخوردار است و رنگ آن مطابق با رنگ سایر کامپوزیت‌ها انتخاب می‌شود.


بیشتر بخوانید: طراحی لبخند دیجیتال چه مدت زمانی طول میکشد؟


خلاصه

ونیر کامپوزیت یکی از روش‌های بسیار مؤثر، در دسترس و کاربردی برای ترمیم مشکلات جزئی دندان‌ها می‌باشد که می‌تواند به بهبود ظاهر و زیباتر شدن لبخند افراد کمک کند. در این روش درمانی از انواع کامپوزیت برای دندان‌ها استفاده می‌شود که باید در انتخاب آن‌ها شرایط فرد مراجعه ‌کننده را در نظر گرفت.

روکش‌های دندانی کامپوزیتی می‌توانند گزینه‌ای ایده‌آل برای ترمیم فاصله دندانی، دندان‌های کج و رفع تیرگی دندان‌ها باشند. در کلینیک دنتال زعفرانیه بهترین خدمات مربوط به کامپوزیت دندان به شما عزیزان ارائه می‌شود و ما لبخندی زیباتر را به شما هدیه میبخشیم.