ایمپلنت دندان چیست؟ هر آن چه که باید درباره ایمپلنت دندان بدانید!

ایمپلنت دندانشنبه 30 تیر 1403120 بازدید
ایمپلنت دندان چیست؟ هر آن چه که باید درباره ایمپلنت دندان بدانید!

ایمپلنت دندان ساختاری مصنوعی است که جراح دندان در استخوان فک قرار میدهد. هدف از ایمپلنت دندان این است که جبرانی برای دندان از دست رفته ی شما باشد. اگر فردی یک یا چند دندان خود را از دست داده باشد، ممکن است نیاز به ایمپلنت داشته باشد. در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید تا درباره ی چیستی ایمپلنت، انواع آن، مزایا و معایب و هر آن چه که باید درباره ی ایمپلنت دندان بدانید، اطلاعات جامعی به شما ارائه دهیم.


آنچه در این مقاله میخوانید ...

  1. ایمپلنت دندان چیست؟
  2. تاریخچه ایمپلنت دندان
  3. مراحل ایمپلنت دندان
  4. انواع ایمپلنت دندان
  5. چه کسانی برای دریافت ایمپلنت دندان مناسب هستند؟
  6. نکات مهمی برای بیمارانی که میخواهند ایمپلنت دندان انجام دهند:
  7. مزایا ایمپلنت دندان
  8. معایب و ریسک های ایمپلنت دندان
  9. دوره نقاهت پس از ایمپلنت دندان چقدر است؟
  10. هزینه ی ایمپلنت دندان چقدر می باشد؟
  11. طول عمر ایمپلنت دندان حدودا چقدر است؟
  12. ایمپلنت دندانی از چه نظرهایی ارزیابی میشوند؟
  13. سخن نهایی

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان ساختاری است که جایگزین دندان از دست رفته میشود . جراح با دستگاه های مخصوص پایه را در فک قرار میدهد که این پایه همچون ریشه ی دندان عمل میکند. سپس تاج دندان را بر روی این پایه نصب میکند. این پایه پس از نصب با استخوان فک عجین میشود. اباتمنت بین فیکسچور (پایه) و تاج دندان قرار میگیرد و این دو را به یکدیگر متصل میکند. تاج دندان به صورت سفارشی در آزمایشگاه ویژه برای هر شخص جداگانه ساخته میشود که با اندازه فک و دندان ها و رنگ دندان های فرد مطابقت داشته باشد. روکش تاج مانند دندان طبیعی به نظر میرسد و فرد احساس درد و ناراحتی در حال عادی یا جویدن غذا نمیکند.

جراحی ایمپلنت دندان میتواند جایگزین مناسبی برای پروتز مصنوعی متحرک و بریج دندان می باشد که گاها به خوبی روی یکدیگر قرار نمیگیرند؛ همچنین ایمپلنت دندان میتواند جایگزینی باشد برای ریشه ی از دست رفته ی دندان باشد . همچنین ایمپلنت دندان میتواند سلامت سایر دندان های شما و زیبایی فکتان را تا حدی تضمین کند. اگر دندان شما از دست برود و فضای آن دندان خالی بماند، به مرور سایر دندان ها جا به جا میشوند و این مسئله هم باعث میشود که زیبایی فک و صورتتان تحت تاثیر قرار بگیرد و هم اینکه فاصله ی بین دندان هایتان به مرور زمان روی سلامت دندان هایتان را احتمالا تحت تاثیر قرار دهد یا مشکلاتی در جویدن و بلعیدن غذا برایتان ایجاد کند که میتواند منجر به مشکلات گوارشی.

نحوه انجام جراحی ایمپلنت دندان به نوع ایمپلنت و وضعیت استخوان فک بیمار بستگی دارد. جراحی ایمپلنت دندان روش های زیادی دارد. مزیت اصلی ایمپلنت ها پشتیبانی محکم از دندان های جدید فرد می باشد. از آن جایی که ترمیم استخوان ها و حتی جای بخیه های لثه زمانبر می باشد، معمولا انجام ایمپلنت چندین ماه طول میکشد.


ایمپلنت دندان چیست؟
ایمپلنت دندان در حال حاضر بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته می باشد

تاریخچه ایمپلنت دندان

حدوا 2000 سال قبل از میلاد مسیح، نسخه های اولیه ایمپلنت های دندانی در تمدن چین باستانی مورد استفاده قرار گرفت. بامبو هک شده در ابتا برای جایگزینی دندان های از دست رفته در این زمان استفاده میشد.

اولین مورد ثبت شده از دندان جایگزین ساخته شده از فلز از بدن یک پادشاه مصری می آید که در حدود 1000 سال قبل از میلاد زندگی میکرد. استخوان فک بالایی او دارای یک میخ مسی است که در آن کوبیده شده است، اگر چه مشخص نیست که این میخ در طول حیات وی به عنوان دندان جایگزین متصل شده است یا پس از مرگ وی برای مومیایی و حفظ ظاهر جسد به کار رفته شده است.

کاوشگرهای باستان شناس در فرانسه مقبره سلتی را در فرانسه کشف کردند که دندان مصنوعی آن از آهن ساخته شده بود و گمان میرود که منشا آن تقریبا 300 سال قبل از میلاد باشد. با این حال، کارشناسان بر این باورند که احتمالا این به دلایل حفظ زیبایی جسد پس از مرگ وی به فک وی نصب شده است زیرا درد نصب آن در آن زمان و بدون بیحسی یا بیهوشی بسیار زیاد بوده است.

در تاریخ باستان، جایگزینی دندان از دست رفته با دندان های حیوانات یا افراد دیگر نسبتا رایج بوده است. امروزه ایمپلنتی که از یک انسان دیگر تهیه شود به عنوان ایمپلنت هموپلاستیک طبقه بندی میشود در حالی که ایمپلنتی که از یک حیوان تهیه میشود، به عنوان ایمپلنت هتروپلاستیک طبقه بندی میشود. خطر عفونت یا رد ایمپلنت در این انواع از ایمپلنت زیاد است.

مواد مختلف دیگری نیز در ساخت ایمپلنت در دوران باستان استفاده میشده است که در آرواره های جمجمه های باستانی یافت شده اند. از جواهرات کم یاب مانند یشم گرفته تا مواد معمولی مانند صدف های دریایی.

در قرن هجدهم برخی از محققان شروع به آزمایش ساخت ایمپلنت دندانی از طریق طلا و برخی آلیاژها کردند. با این حال این آزمایش ها چندان موفقیت آمیز نبودند.

در سال 1886 یک پزشک یک تاج چینی را بر روی یک دیسک پلاتین نصب کرد که در دراز مدت نتایج مثبتی به همراه نداشت. موضوع اصلی که ساخت ایمپلنت را چالش برانگیز کرده بود این امر بود که ایمپلنت دندانی با جسم خارجی عموما منجر به رد شدن آن توسط فک میشد. برای موفقیت ایمپلنت، دندان جایگزین و استخوان باید از طریق فرآیندی به نام osseointegration با هم پیوند یابند.

در سال 1952 یک جراح ارتوپد تصادفا با ویژگی های خاصی که برای فیوژن موفقیت آمیز مورد نیاز است، آشنا شد. او پس از آن که متوجه شد که یک استوانه تیتانیوم با استخوام فمور (استخوان ران) یک خرگوش در طی مطالعه ای روی ترمیم و بازسازی استخوان به هم جوش میخورد، این فرضیه را مطرح کرد که این همجوشی میتواند در زمینه های دیگری مانند ایمپلنت دندانی مورد استفاده قرار بگیرد. اولین ایمپلنت دندان تیتانیوم در سال 1965 توسط یک جراح ارتوپدی به نام برانمارک در دهان یک انسان داوطلب قرار گرفت.

موفقیت اولین ایمپلنت تیتانیوم به سرعت منجر به به پیشرفت قابل توجهی در تکنیک های مورد استفاده برای جایگزینی دندان از دست رفته شد. این امر با استفاده از یک پیچ آلیاژ تیتانیوم (پایه ایمپلنت) توسعه یافت. پیچ به فک، جایی که دندان باید باشد، متصل و محکم میشود و پس از مدتی بهبودی برای اتصال پیچ به استخوان فک، میتوان روکش را روی پیچ قرار دهد.

در این برهه از تاریخ ایمپلنت های دندانی به عنوان پیشرفته ترین راه حل برای دندان از دست رفته با درصد موفقیت طولانی مدت تا 97 درصد شناخته میشود. در حال حاضر قابل اعتمادترین روش برای حفظ استخوان طبیعی فک ایمپلنت دندان می باشد.


بیشتر بخوانید:  صفر تا صد ایمپلنت دندان یک روزه + قیمت

مراحل ایمپلنت دندان

در مرحله ی اولیه پزشک با آمپول مخصوص فک شما را بی حس میکند. ممکن است در صورتی که شما بخواهید مسکن مخصوص نیز به شما بدهد. در ابتدا در صورتی که دندان پوسیده ی شما هنوز کشیده نشده است، برای شما آن را میکشد و به شما می گوید چه زمانی مجدد بازگردید (حدودا 4 ماه زمان نیاز می باشد که التهاب و زخم دندان کشیده شده بخوابد). سپس در جلسه ی بعدی بررسی میکند که آیا التهاب آن خوابیده است یا خیر و در صورتی که شرایط آماده بود، شکافی بر روی لثه ی شما ایجاد میکند تا بتواند استخوان فک شما را مشاهده کند. جراح با ابزار مخصوص فک شما را سوراخ و آماده ی کاشت ایمپلنت دندان میکند. در این مرحله فیکسچر (پایه) ایمپلنت دندان بر روی استخوان فک شما قرار میگیرد و با یک پیچ مخصوص ورودی پایه بسته میشود. سپس لثه بخیه میخورد و این جلسه از ایمپلنت تمام میشود. دندانپزشک با توجه به شرایطی که فک و لثه های شما دارد به شما اطلاع میدهد که زمان بهبود شما حدودا چقدر خواهد بود و جلسه ی بعدی شما کی خواهد بود. در جلسه ی بعدی جراح دندان مجددا لثه ی شما را باز میکند و پیچ مخصوص را از روی پایه بر میدارد و ورودی پایه را با کلاهک هیلینگ جایگزین میکند. مجدد لثه های شما در اطراف کلاهک هیلینگ بخیه میخورد و دندانپزش این جلسه را به اتمام میرساند. در جلسه بعدی دندانپزشک شرایطتان را بررسی میکند و اگر شرایط مناسب بود، قالب گیری دندانتان را پس از از بین رفتن التهاب انجام میدهد. پس از آن که تاج دندانتان در لابراتوری ساخته و آماده شد، دندانپزشک در جلسه ی بعدی کلاهک هیلینگ را از روی پایه برمیدارد و آن را با اباتمنت دندان جایگزین میکند و تاج دندان را روی اباتمنت دندان قرار میدهد و مراحل ایمپلنت دندان شما به اتمام میرسد.


برای آن که مراحل ایمپلنت دندان (کاشت دندان) را دقیق متوجه بشوید، حتما ویدئوی بالا را تماشا کنید. مراحل کاشت دندان میتواند بین 6 الی 12 ماه به طول بینجامد.

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت را میتوان بر اساس موارد بسیاری از دیگر جدا کرد که در ادامه به برخی از انواع آن اشاره میشود:

1. ایمپلنت دندان بر اساس نوع نصب

ایمپلنت تک دندانی

اگر یک دندان دارید که نیاز به جایگزین دارد، دندانپزشک برای شما یک ایمپلنت چند دندانی انجام میدهد و سپس یک دندان یا تاج جایگزین روی آن قرار میدهد.

ایمپلنت چند دندانی

اگر چند دندان از دست رفته داشته باشید، دندانپزشک احتمالا ایمپلنت چند دندانی (چند قلویی که به یکدیگر چسبیده اند) را به شما پیشنهاد میدهد که احتمال افتادن یا شکستن ایمپلنت کمتر شود.

ایمپلنت تمام دهان

اگر هیچ دندانی ندارید، دندانپزشک احتمالا ایمپلنت تمام دهان را انجام دهد. وابسته به بودجه و شرایط شما ممکن است ایمپلنت های جداگانه ای را برای شما نصب کند یا اینکه چند پایه در دهان شما نصب کند که تمامی ایمپلنت ها به این پایه ها متصل میشوند (در واقع یک ایمپلنت یک پارچه و بدون فاصله برای فک بالا و یکی برای فک پایین طراح میکند(.

2. ایمپلنت دندان بر اساس شکل

ایمپلنت اندوستال

این رایج ترین نوع ایمپلنت دندان است. شکل آن مانند یک پیچ، سیلندر یا تیغه کوچک است و در استخوان فک فرو میرود و یک یا چند دندان جایگزین را نگه میدارد.

ایمپلنت ساب پریوستئال

این نوع ایمپلنت روی استخوان فک یا بالای آن قرار میگیرد. این یک پایه فلزی است که زیر لثه قرار میگیرد و به لثه میچسبد تا سر جای خود باقی بماند.

توجه داشته باشید که ایمپلنت دندان را بر اساس موارد زیادی نظیر مواد مصرفی، جنس پایه، ابعاد، محل نصب، نوع نصب و غیره میتوان طبقه بندی کرد و در اینجا به صورت جزئی فقط به نوع از انواع آن اشاره شده است. در صورتی که مایل هستید درباره ی انواع ایمپلنت اطلاعات بیشتری کسب کنید، مقاله انواع ایمپلنت دندان را مطالعه کنید.


قیمت ایمپلنت دندان
قیمت ایمپلنت متفاوت است. هیچ ارزانی بی دلیل نیست. حتما برای انجام ایمپلنت دندان با یک دندانپزشک خوب مشورت کنبد و درباره ی برند و خدمات از دندانپزشک سوالات کاملی بپرسید.

چه کسانی برای دریافت ایمپلنت دندان مناسب هستند؟

کاندیدای ایده آل برای ایمپلنت دندان فردی است که سلامت کلی دهان و دندان دارد و دچاری انواع بیماری لثه و دندان نیست اما یک دندان از دست رفته یا دندانی که باید کشیده شود دارد. برای انجام ایمپلنت دندان فرد باید سلامت مناسب و قابل قبول دهان و دندان داشته باشد. در صورتی که شرایط فک و لثه ی شما مناسب کاشت دندان نباشد احتمالا دندانپزشک به شما کمک میکند ابتدا سلامت دهان و دندانتان را به دست بیاورید و پس از آن اقدام به ایمپلنت دندان کنید.

برخی از افرادی که احتمالا نمیتوانند ایمپلنت دندان انجام دهند:

  • دیابت کنترل نشده
  • اختلالات لخته شدن خون
  • سیگار یا قلیان کشیدن روزانه
  • بیماری متابولیک استخوان
  • افراد تحت درمان برای سرطان
  • نوجوانان (بهتر است نوجوانان در حال رشد ایمپلنت انجام ندهند زیرا صفحه ی رشد آنها هنوز بسته نشده است و ممکن است با افزایش سن به مرور تغییراتی در فک آنها به وجود بیاید که پایه های ایمپلنت را تحت تاثیر قرار دهد. بهتر است تا رسیدن با سن 18 الی 19 سالگی که صفحه رشد بسته میشود، صبر شود و پس از آن ایمپلنت انجام شود و تا قبل از این سن از روش های جایگزین استفاده شود).
  • کهن سالان (کهولت سن منجر به ضعیف شدن استخوان ها میشود. در صورتی که استخوان های فرد تحلیل برود احتمالا گزینه ی مناسبی برای ایمپلنت دندان نمی باشد).
  • افرادی که سلامت دهان و دندانشان مشکل دارند (فردی که دچار هر نوعی از بیماری های دهانی می باشد ممکن است کاندید مناسب برای ایمپلنت دندان نباشد زیرا احتمالا دهان پذیرای ایمپلنت نمی باشد).
  • مصرف برخی از داروها ممکن است مانعی برای ایمپلنت باشد یا روند درمان را کُند بکند.
  • افراد دارای پارکینسون
  • افراد دارای بیماری های خود ایمنی
  • افراد دارای پوکی استخوان
  • سلامت روانی ضعیف
  • بیماری های سیستمیک
  • افرادی که قلبشان با باتری کار میکند

در صورتی که مبتلا به هر یک از بیماری های ذکر شده یا هر بیماری دیگری هستید با پزشکتان مشورت کنید و پس از اطمینان از کسب مجوزهای لازم با دندانپزشکتان درباره ی ایمپلنت مشورت کنید.

در صورتی که دندانپزشکتان تشخیص داده است که شما گزینه ی مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستید، احتمالا یکی از شرایط ذکر شده در بالا را دارید. بد نیست در چنین شرایطی دقیق بررسی کنید که دلیل رد شدن درخواستتان برای ایمپلنت دندان چیست و به دنبال درمان مشکلتان باشید. پس از درمان، مجدد بررسی های لازم را برای کاشت دندان انجام بدهید. در صورتی که دچار بیماری جدیدی نشده باشید، احتمالا دندانپزشکتان درخواستتان برای ایمپلنت را این بار تایید خواهد کرد.

دقت داشته باشید که در موارد حساسی همچون دندان هایتان بهتر است با یک دندانپزشک خوب و واجد شرایط مشورت کنید و در روند درمانتان به وی اعتماد کنید. از عوض کردن مداوم دندانپزشک برای دریافت نتایج متفاوت خودداری کنید زیرا این کار فقط باعث سردرگمی شما میشود. در این زمینه میتوانید از بهترین مرکز ایمپلنت ایران مشاوره رایگان دریافت کنید.


معایب و ریسک های کامپوزیت دندان
ایمپلنت دندان به شما کمک میکند که لبخند طبیعیتان را پس بگیرید

نکات مهمی برای بیمارانی که میخواهند ایمپلنت دندان انجام دهند:

نکاتی که قبل از ایمپلنت دندان باید رعایت کنید:

قبل از انجام ایمپلنت دندان با دندانپزشکتان مشورت کنید و در مورد مزایا و خطرات احتمالی آن و این که آیا یک کاندید مناسب برای ایمپلنت دندان هستید، مشورت کنید. در نظر داشته باشید که دندانپزشک با توجه به سلامت کلی دهان و دندانتان تشخیص میدهد که دوران نقاهت و کاشت دندان شما حدودا چقدر طول خواهد کشید، بنابراین درباره ی دوره درمانتان سوال بپرسید.

درباره ی مارک مواد مصرفی و روش کاشت ایمپلنت سوالات کاملی را بپرسید. همچنین درباره ی مراقبت های لازم پس از ایمپلنت سوالاتی را بپرسید و با علم به این که چه مواردی را باید رعایت کنید، ایمپلنت دندان را انجام دهید.

در صورتی که داروی خاصی مصرف میکنید با دندانپزشکتان مشورت کنید. اگر از داروهای رقیق کننده خون (ضد انعقاد) استفاده میکنید، حتما به دندانپزشکان اطلاع دهید. ممکن است دندانپزشک به شما بگوید از چند روز قبل از مراجعه برای هر جلسه ی ایمپلنت مجبور به قطع این داروها هستید زیرا خونریزی شما را غیر معمول میکند و احتمال عفونت زیاد میشود. احتمال دارد دندانپزشک از شما بخواهد به یک پزشک مراجعه کنید و پس از مشورت با وی تصمیم به قطع داروها یا مصرف داروی متفاوتی برای مدتی بگیرید.

بهتر است قبل از مراجعه برای ایمپلنت یک آزمایش خون بدهید که مطمئن شوید مشکلی وجود ندارد و ایمپلنت رد نمیشود. با دندانپزشکتان درباره ی مصرف آرامبخش مشورت کنید. ممکن است برای حفظ آرامشتان در طول ایمپلنت دندان دکتر شما را تشویق به مصرف آرامبخش قبل از جلسات کند. اگر قصد دارید آرام بخش مصرف کنید، پس از جلسه ی ایمپلنت دندان با یک دوست یا اعضای خانواده یا اسنپ و اتوبوس به خانه برگردید و از رانندگی اجتناب کنید.

نکاتی که بعد از ایمپلنت دندان باید رعایت کنید:

بعد از کاشت ایمپلنت دندان به دستورات دندانپزشکتان گوش فرا دهید. به صورت مرتب دندانتان را مسواک کنید و از نخ دندان استفاده کنید. به صورت منظم به دندانپزشکتان مراجعه کنید و شرایط ایمپلنتتان را بررسی کنید. اگر ایمپلنتتان شل، دردناک یا لق است؛ فورا به دندانپزشکتان مراجعه کنید و شرایطتان را به وی اطلاع دهید. تمامی داروهایتان را دقیقا مطابق با تجویز دندانپزشکتان مصرف کنید. احتمال دارد دندانپزشک آمپول جهت جلوگیری از لخته شدن خون یا مسکن برای شما تجویز کند؛ دقیقا به موقع آمپول را تزریق کنید که از عفونت جلوگیری شود. حتی در صورتی که درد ندارید ولی دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرده است، مطابق دستور دندانپزشک مصرف کنید که از عفونت فکتان جلوگیری شود. حداقل به مدت 72 ساعت از ورزش یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید زیرا بالا رفتن ضربان قلب میتواند منجر به افزایش درد و تورم شود. تا وقتی درد و التهاب دندانتان نخوابیده است، با طرفی که ایمپلنت نکرده اید، غذا میل کنید. در صورتی که در هر دو طرف دهانتان ایمپلنت قرار داده اید به مدت چند روز فقط غذاهای نرمی میل کنید که نیاز به جویدن زیادی ندارد. همچنین بهتر است برای مدتی از مصرف مواد غذایی چسبناک (همچون سوهان) خودداری کنید.


دوره نقاهت ایمپلنت دندان
اگر ایمپلنت دندانتان بلند است، به دندانپزشکتان سریعا اطلاع دهید. ایمپلنت بلند میتواند منجر به شکستگی ایمپلنت شود.

مزایا ایمپلنت دندان

به طور کلی ایمپلنت مزایا بسیاری دارد که در ادامه به برخی از مهمترین مزایای ایمپلنت دندان اشاره میکنیم:

  • توانایی جویدن را به فرد برمیگرداند و احساس دندان طبیعی هنگام جویدن غذا را دارد.
  • احساس طبیعی بودن دارد زیرا تاج ایمپلنت به تقلید از دندان طبیعی ساخته میشود که هم منجر به ظاهری زیبا و هم احساسی طبیعی میشود. تحقیقاتی که در سال 2016 روی 400 نفر در سوئد انجام شد نشان میداد که 94 درصد از زیبایی و راحتی ایمپلنت دندانشان به اندازه ی کافی راضی هستند.
  • به جلوگیری از کوچک شدن استخوان فک به دلیل از دست دادن استخوان کمک میکند.
  • به ثابت نگاه داشتن دندان های مجاور کمک میکند زیرا دندان ها فضای خالی برای جا به جا شدن نخواهند داشت و فرم فک ثابت میماند.
  • کیفیت زندگی را بهبود میبخشد.
  • نرخ موفقیت بالای 97% دارد که میتواند بالای 10 سال عمر کند. تحقیقات کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده در سال 2021 که روی 10871 ایمپلنت طی 22 سال انجام داد درباره ی بقای ایمپلنت اطلاع میدهد:
    1. ✔ 98.9٪ در 3 سال
    2. ✔ 98.5٪ در 5 سال
    3. ✔ 96.8٪ در 10 سال
    4. ✔ 94.0٪ در 15 سال
  • میتوانند به جلوگیری از تحلیل استخوانی که پس از از دست دادن دندان رخ میدهد، کمک کند. هنگامی که فردی دندانی را از دست میدهد، استخوان فک در آن قسمت از دهان تحت فشار قرار نمیگیرد. تحقیقات نشان داده است که 30 درصد از برجستگی آلوئولی پس از از دست دادن دندان از بین میرود. برجستگی آلوئولی بخشی از استخوان فک است که حفره دندان را در خود جای داده است. در 6 ماه اول پس از از دست دادن دندان بیشتر این حفره از بین میرود. یک تحقیق معتبر در سال 2016 نشان داد که ایمپلنت ها با کاهش سرعت تحلیل استخوان، تاثیر قابل توجهی بر حفظ برجستگی آلوئولی دارند.
  • زیبایی صورت شما را حفظ میکند. از دست دادن استخوان فک پس از از دست دادن دندان میتواند منجر به تغییراتی نظیر افتادگی پوست، گونه های تو رفته و ظاهر نازیبا شود. از دست دادن تعداد زیادی دندان میتواند این نازیبایی را تشدید کند. ایمپلنت با کند کردن روند تحلیل استخوان فک میتواند به حفظ ظاهر زیبا کمک کند.
  • به حفظ الگوی گفتاری شما کمک میکند. در برخی از موارد ممکن است از دست دادن دندان منجر به تغییراتی در نحوه ی ورود هوا به دهان شما شود که میتواند منجر به تغییر تلفظ برخی از حروف شود. تحقیقاتی که در سال 2016 روی 32 نفر پس از دریافت 5 یا 6 مینی ایمپلنت پس از یک دوره بهبود چهار ماهه انجام شد، نشان میدهد که این افراد بهبودهایی در کیفیت گفتار خود داشتند. برخی از افراد پس از درمان مشکلات جزئی با صداهای “S” داشتند.

چه کسانی نمیتوانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟
ایمپلنت دندان در حال حاضر بهترین و ماندگارترین راه برای جایگزینی دندان از دست رفته است. در صورتی که کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستید، اقدام به درمان کنید و مجدد برای ایمپلنت دندان آزمایش ها و عکس برداری های لازم را انجام دهید

معایب و ریسک های ایمپلنت دندان

برخی از معایب ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • آن ها معمولا گرانتر از سایر روش های درمانی هستند.
  • معمولا ایمپلنت تحت پوشش بیمه نمی باشد.
  • نیاز به جراحی دندان دارد که سنگین می باشد.
  • کل فرآیند کاشت دندان احتمالا چندین جلسه دندانپزشکی و 6 تا 12 ماه طول خواهد کشید و زمانبر می باشد.
  • ممکن است ابتدا به پیوند استخوان دندان نیاز باشد.

مانند تمامی روش های جراحی، ایمپلنت های دندانی با خطراتی همراه هستند از جمله:

  • آسیب به دندان ها یا بافت های اطراف
  • خونریزی
  • شکست ایمپلنت (میزان شکست ایمپلنت در افراد سیگاری 5% و در افراد غیر سیگاری 11% گزارش شده است)
  • رکود لثه
  • عفونت
  • واکنش آلرژیک به مواد بیحسی
  • آسیب عصبی یا بافتی

توجه داشته باشید که یک دندانپزشک با مهارت بالا میتواند این عوارض را به حداقل برساند. دنداپزشک خوب از شما تمامی عکس ها و آزمایش های لازم را میگیرد و پس از اطمینان از نرمال بودن شرایط اقدام به درمان میکند. همچنین وی از برترین مواد اصل استفاده میکند که طول عمر و ماندگاری ایمپلنت دندان را بیشتر میکند.


بیشتر بخوانید:  ایمپلنت دیجیتال چیست + مزایا، معایب و قیمت ایمپلنت دیجیتال

دوره نقاهت پس از ایمپلنت دندان چقدر است؟

زمان بهبود پس از ایمپلنت دندان در افراد مختلف متفاوت است و کاملا بستگی به فیزیک بدن هر شخص دارد که این دوره چقدر به طول بینجامد اما اکثر افراد میتوانند فعالیت روزمره خود را پس از حدود سه روز از سر بگیرند. با این حال هنوز ممکن است چندین ماه طول بکشد تا استخوان فک شخص در اطراف ایمپلنت جوش بخورد. این فرآیند یک پارچگی استخوانی است و برای موفقیت و ثبات طولانی مدت ایمپلنت دندان حیاتی است. پس از کاشت ایمپلنت دندان، جراح فک بیمار را به صورت دوره ای بررسی میکند. هنگامی که ایمپلنت دندان با فک ترکیب شدند، دندانپزشک میتواند اقدام به ترمیم ایمپلنت دندان کند. ترمیم زود هنگام ایمپلنت دندان منجر به شکست ایمپلنت دندان میشود.


هزینه ی ایمپلنت دندان چقدر می باشد؟

ایمپلنت قیمت ثابتی ندارد. قیمت ایمپلنت به موارد متعددی بستگی دارد اما به طور کلی قیمت ایمپلنت برای هر واحد بین 7 تا 50 میلیون تومان است. به دلیل تفاوتی که در مواد مصرفی وجود دارد، قیمت ایمپلنت دندان متفاوت می باشد. بنابراین حتما قبل از انجام ایمپلنت دندان درباره ی برند ایمپلنتی که قرار است بر روی دندانتان قرار بگیرد و این که آیا به شما ضمانت نامه میدهند یا خیر و ایمپلنت شما ساخت کدام کشور می باشد، تحقیقات جامعی انجام دهید. معمولا ایمپلنت های آمریکایی و آلمانی گرانتر از سایر ایمپلنت ها می باشند. ایمپلنت های کره ای معمولا کیفیت و قیمت مناسبی نسبت به سایر ایمپلنت ها دارند. برخی از برندها یا دندانپزشکان ممکن است به شما ضمانت بازگشت وجه در صورتی که مشکلی در انجام ایمپلنت دندان شما پیش آمد، بدهند.

به طور کلی قیمت ایمپلنت دندان به موارد زیر بستگی دارد:

  1. 1. متریال استفاده شده برای ایمپلنت دندان

    یکی از عوامل اولیه موثر بر هزینه ایمپلنت دندان، مواد مورد استفاده است. معمولا از تیتانیوم یا زیرکونیا برای ایمپلنت دندان استفاده میشود. معمولا از ایمپلنت های تیتانیوم به دلیل دوام، زیست سازگاری بالا و قیمت مناسب استفاده میشود و هدف از استفاده از ایمپلنت های زیرکونیا حساسیت های خاص فردی که قصد ایمپلنت دارد یا نگرانی در مورد زیبایی دندان می باشد.

  2. 2. تعداد ایمپلنت های دندان مورد نیاز

    تعداد ایمپلنت های دندان مورد نیاز بیمار به طور طبیعی بر هزینه کلی تاثیر می گذارد. اگر به یک دندان جایگزین نیاز باشد، هزینه کمتر از زمانی است که به ایمپلنت های متعدد برای پشتیبانی از بریج یا پروتز نیاز باشد. دندانپزشک نیازهای خاص بیمار را ارزیابی می کند و یک برنامه درمانی متناسب با شرایط فرد ارائه می دهد.

  3. 3. تراکم و کیفیت استخوان

    کیفیت و تراکم استخوان بیمار نقش مهمی در تعیین هزینه ی ایمپلنت دندان دارد. اگر بیمار حجم یا تراکم استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت نداشته باشد، ممکن است اقئامات اضافی مانند پیوند استخوان یا لیفت سینوس لازم باشد. این روش ها میتوانند هزینه کلی درمان ایمپلنت را افزایش دهند.

  4. 4. محل قرار گیری ایمپلنت دندان

    محل قرار گیری ایمپلنت در دهان میتواند بر هزینه ی آن تاثیر بگذارد. ایمپلنت هایی که در قسمت جلویی (قدامی) دهان قرار میگیرند، در هنگام لبخند زدن بیشتر قابل مشاهده هستند؛ بنابراین معمولی سفارشی سازی بیشتری میشوند و در نتیجه هزینه نهایی بیشتری نسبت به ایمپلنت هایی که در پشت (خلفی) دهان قرار میگیرند، دارند.

  5. 5. میزان تخصص دندانپزشک

    متخصص با توجه به میزان تجربه و تبحر و مدارکی که دارد، قیمت ایمپلنت را متفاوت بیان میکند. بهتر است در این زیمنه به یک کلینیک خوب و با تجربه اطمینان کنید و برای هزینه ی کمتر به یک دندانپزشک کم تجربه مراجعه نکنید. تجربه و مهارت دندانپزشک در رد نشدن ایمپلنت دندان توسط فک و لثه تاثیر به سزایی دارد.

  6. 6. موارد اضافی

    گاهی اوقات ممکن است بیماران قبل یا بعد از کاشت ایمپلنت دندان اقدامات اضافی مانند کشیدن دندان، درمان پریودنتال یا اباتمنت سفارشی نیاز داشته باشند. به طور کلی هر عمل اضافه ممکن است بر هزینه کلی ایمپلنت دندان شما اضافه کند.

  7. 7. بیمه

    برخی از انواع بیمه به هیچ عنوان ایمپلنت دندان را پوشش نمیدهد و این خدمات را حتی اگر به دلیل از دست رفتن دندان باشند، در رده ی خدمات زیبایی میدانند و تمام هزینه ی درمان باید از جیب بیمار پرداخت شود اما برخی دیگر از انواع بیمه همچون کوثر، سینا، پارسیان و ... تا سقف خاصی از هزینه های درمان را می پردازند. بهتر است قبل از اقدام به ایمپلنت دندان با دندانپزشکتان مشورت کنید که چه بیمه هایی را میپذیرد. همچنین با بیمه خود مشورت کنید که آیا مشمول خدمات مرتبط با ایمپلنت میشود یا خیر.


نکاتی که افرادی که قصد ایمپلنت دندان دارند باید بدانند
ایمپلنت دندان بسیار حساس است. قبل از ایمپلنت دندان تحقیقات جامعی را انجام دهید

طول عمر ایمپلنت دندان حدودا چقدر است؟

در حال حاضر ایمپلنت های دندانی ماندگار ترین گزینه جایگزینی دندان هستند. با مراقبت و نگهداری مناسب، آن ها میتوانند عمر طولانی داشته باشند. با این حال در برخی موارد ممکن است نیاز به ترمیم تاج ایمپلنت قرار داده شده باشد. بیشتر روکش ها و بریج ها حدودا 15 سال دوام می آورند و بیشتر پروتزها حداقل 7 سال عمر میکنند، اما این جدول زمانی با توجه به نحوه ی مراقبت بیمار، برند و مارک ایمپلنت دندان و شرایط فیزیک خاص هر بیمار میتواند متفاوت باشد.


بیشتر بخوانید:  بازسازی کامل فک با ایمپلنت چگونه است؟

ایمپلنت دندانی از چه نظرهایی ارزیابی میشوند؟

ایمپلنت های دندانی معمولا از موادی ساخته میشوند که از استانداردهای اجماع بین المللی سازمان بین المللی استاندارد (ISO) یا ASTM پیروی میکنند. این استانداردها جزئیاتی درباره ی آن چه یک ماده ایمن را می سازد، دارند. اکثر ایمپلنت های دندان از تیتانیوم یا اکسید زیرکونیوم ساخته شده اند. گاهی اوقات از مواد دیگری مانند آلیاژهای طلا، آلیاژهای مبتنی بر کبالت، آلیاژهای تیتانیوم یا مواد سرامیکی استفاده می شود. ایمنی این مواد به خوبی شناخته شده است.

ایمپلنت دندان بر اساس استانداردهای اجماع بین المللی ارزیابی میشوند. آزمایش زیست سازگاری، برای نشان دادن این که تماس بدنی با ماده باعث ایجاد عوارضی مانند تحریک یا واکنش آلرژیک نمیشود، بخشی از ارزیابی است که به اطمینان از ایمن بودن مواد موجود در ایمپلنت دندان کمک میکند و هنگام کاشت در افراد عوارض جانبی ایجاد نمیکند. برای این که تولید کنندگان سیستم های ایمپلنت دندانی را در ایالات متحده به بازار عرضه کنند، ابتدا باید به FDA نشان دهند که به اندازه سیستم های ایمپلنت دندانی موجود در بازار ایمن و موثر است.


سخن نهایی دندان یکی از مهمترین اعضای بدن شما می باشد که تاثیر مهمی بر سلامت تک تک اعضای بدنتان دارد. دندان خراب و نامناسب میتواند باعث شود که شما به درستی غذایتان را نجوید و در نتیجه غذا نیمه جویده بلیعده شود. در نتیجه سیستم گوارش نمیتواند هضم و جذب غذا را به درستی انجام دهد. در نتیجه ی این امر وقتی مواد معدنی مورد نیاز به درستی جذب بدن نشوند، عملکرد تمام بدن به هم میریزد. در صورتی که نیاز به دریافت خدمات دندانپزشکی دارید، در این مسئله وقتتان را هدر ندهید و هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورتی که نیاز به دریافت خدمات دندانپزشکی دارید، میتوانید از طریق این لینک اطلاعات تماستان را وارد کنید و منتظر تماس کارشناسان دنتال زعفرانیه باشید.

سوالات متداول