انواع روکش دندان که باید بشناسید!

دانستنی دندانپزشکیشنبه 6 مرداد 1403147 بازدید
انواع روکش دندان که باید بشناسید!

روکش‌های دندان یکی از روش‌های رایج دندانپزشکی زیبایی است که هم بزرگسالان و هم جوانان استفاده می‌کنند. روکش های دندان یا همان ونیر پوسته های نازکی از مواد همرنگ دندان (گاهی پرسلن و گاهی رزین) هستند که به سطح جلویی دندان چسبانده می شوند. بسته به نوع انتخاب شما می توان از آنها برای اصلاح عیوب زیبایی استفاده کرد.

روکش دندان گزینه ای عالی برای افرادی است که واقعاً می خواهند ظاهر لبخند خود را بدون انجام کارهای اضافی دندانپزشکی بهبود بخشند یا برای کسانی که فقط می خواهند دندان های خود را روشن و سفید کنند. اگرچه دندانپزشک شما احتمالاً گزینه های مناسبی را برای بهبود سلامت دهان و دندان در اختیار شما قرار می دهد، به خاطر داشته باشید که همه درمان ها برای همه مناسب نیستند. مهم است که در مورد انواع مختلف کارهای زیبایی که در دسترس هستند بدانید، بنابراین می توانید قبل از تصمیم گیری در مورد گزینه ای که برای رفع نیازهای خاص شما مناسب است، نحوه تأثیر آنها بر دندان های طبیعی خود را بیاموزید.


آن چه در این مقاله میخوانید

  1. روکش دندان چیست؟
  2. چه زمانی نیاز به روکش دندان دارم؟
  3. تفاوت روکش دندان و تاج دندان چیست؟
  4. انواع روکش دندان
  5. جراحی روکش دندان
  6. قبل از قرار دادن روکش دندان چه اتفاقی می افتد؟
  7. هنگام قرار دادن روکش دندان چه اتفاقی می افتد؟
  8. فواید روکش دندان چیست؟
  9. معایب روکش دندان چیست؟
  10. نحوه مراقبت از روکش دندان
  11. سخن نهایی

روکش دندان چیست؟

روکش های دندان پوشش هایی هستند که روی سطوح جلویی دندان شما قرار می گیرند. دندانپزشک از مواد دندانپزشکی با کیفیت بالا، مانند کامپوزیت همرنگ دندان یا پرسلن، برای ایجاد آنها استفاده می کند. روکش های دندان ماهیتی زیبایی دارند. آنها می توانند طیف گسترده ای از عیوب زیبایی از جمله ترک ها، شکاف ها، تغییر رنگ دندان و موارد دیگر را پنهان کنند. روکش های دندان رایج ترین درمان های زیبایی دندان هستند. روکش ها را میتوان با رنگ دندان موجود شما مطابقت داد تا وقتی لبخند میزنید دندان هایتان یک پارچه به نظر برسند.


چه زمانی نیاز به روکش دندان دارم؟

اگر یک یا چند مورد از شرایط زیر را دارید، ممکن است بخواهید به استفاده از روکش دندان فکر کنید:

  • دندان یا دندان هایی که ترک خورده، لکه دار، نامرتب یا کج شده اند
  • اگر از رنگ دندانتان راضی نیستید
  • نیاز به جایگزینی برای ساختار دندان از دست رفته دارید
  • لثه های شما در حال عقب نشینی هستند و نگران ظاهر لبخندتان هستید

روکش دندان چیست
روکش دندان برای دندان های نازیبا و به هم ریخته مناسب است.

تفاوت روکش دندان و تاج دندان چیست؟

روکش فقط سطح جلوی دندان را می پوشاند تا ظاهر آن را بهتر کند. از طرف دیگر، روکش دندان کل ساختار دندان را می پوشاند تا استحکام و محافظت بیشتری به آن اضافه کند.

روکش دندان یک درمان زیبایی است. به عبارت دیگر، آنها لبخند شما را بهبود می بخشند، اما لزوما دندان های شما را تقویت یا ترمیم نمی کنند. در حالی که روکش های دندانی می توانند ظاهر دندان های شما را نیز بهبود بخشند، اما هدف اصلی آنها ترمیم دندان هایی است که به شدت در اثر پوسیدگی یا ضربه آسیب دیده اند.

انواع روکش دندان

1. انواع روکش دندان، روکش های چینی (پرسلن)

روکش های پرسلن طبیعی ترین نوع ترمیم دندان در بازار امروزی هستند. آنها برای بهبود تعدادی از نگرانی های زیبایی، از جمله بهبود ظاهر دندان های کج، اصلاح ناهنجاری های زیبایی جزئی مانند شکاف و تغییر رنگ دندان یا لکه دار شدن آنها استفاده می شوند.

شما می توانید از روکش پرسلن برای جایگزینی یک یا تعدادی دندان استفاده کنید. در برخی موارد، تنها بخشی از دندان موجود شما نیاز به جایگزینی با مواد روکش پرسلن دارد، در حالی که در موارد دیگر، کل دندان به طور کامل توسط یک روکش غیر قابل جابجایی پوشانده می شود. محبوبیت این روش روز به روز در حال افزایش است.

برخی از افراد کاندیدای روکش های پرسلن هستند. اگر لثه های سالمی دارید و سابقه بیماری لثه ندارید، پرسلن گزینه بسیار خوبی است. همچنین می توان روکش های پرسلن ترمیمی دریافت کرد که می توانند تاج ها و بریج های نامناسب ناشی از پوسیدگی دندان یا آسیب های قبلی را پنهان کنند.

2. انواع روکش دندان، ونیرهای چینی- فلزی (پرسلن با روکش فلز)

این روکش‌ها معمولاً برای ظاهری طبیعی‌تر استفاده می‌شوند، اما دوام بیشتری نسبت به روکش های فقط چینی دارند. آنها می توانند از آلیاژهای طلا و سرامیک ساخته شوند که به دندان های شما استحکام بیشتری می بخشد و طول عمر بیشتری دارد. علاوه بر این، روند بهبود آنها نسبت به روکش های فقط پرسلن سریعتر است.

3. انواع روکش دندان، روکش های رزینی

اینها بادوام ترین نوع روکش هستند. آنها می توانند موقعیت های پر فشار مانند آسیاب کردن و فشردن را تحمل کنند. روکش های رزینی به زمان آماده سازی روکش های چینی نیاز ندارند، اما بسیار شبیه به ظاهر دندان های طبیعی هستند.

4. انواع روکش دندان، ونیرهای کامپوزیت

اگر می خواهید ظاهر دندان هایتان را بدون تغییر رنگ آنها بهبود بخشید، ونیرهای کامپوزیت انتخاب خوبی هستند. ونیرهای کامپوزیت اغلب بعد از درمان‌های زیبایی استفاده می‌شوند، زیرا دندان ها ظاهری بسیار طبیعی و سفاف پیدا میکنند. علاوه بر این، ونیرهای کامپوزیت نیازی به هیچ گونه اصلاحی در دندان‌های طبیعی شما ندارند و معمولاً می‌توانند با مراجعه کمتری به مطب تکمیل شوند. ونیرهای کامپوزیت نیز در مقایسه با ونیرهای چینی هزینه کمتری دارند.


بیشتر بخوانید:  ونیر کامپوزیت | انواع ونیر کامپوزیت و طول عمر آن‌ها

5. انواع روکش دندان، روکش زیرکونیا

اگر دندانی دارید که برای ترمیم با استفاده از ونیرهای چینی یا کامپوزیت خیلی آسیب دیده است، ونیرهای زیرکونیا یک جایگزین عالی هستند. آنها از یک ماده سرامیکی قوی ساخته شده اند که می تواند جایگزینی مناسب برای پوشاندن شکاف ناشی از شکستگی دندان ها و پوسیگی های گسترده باشد. علاوه بر این، زیرکونیا نسبت به انواع دیگر روکش‌های چینی ماندگاری بیشتری دارد زیرا کمتر در معرض آسیب ناشی از غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی هستند. آنها همچنین بسیار طبیعی به نظر می رسند، و گزینه ای مناسب است برای برای افرادی که می خواهند ظاهر لبخند خود را بدون تغییرات اساسی در دندان های موجود اصلاح کنند.

6. انواع روکش دندان، ونیرهای لومینیرز

اگر برای داشتن لبخندی بهتر به روکش‌ دندان علاقه دارید، لومینیرز یک انتخاب عالی است. آنها با نوع جدیدی از رزین کامپوزیت ساخته شده‌اند که از پرسلن سنتی قوی‌تر است و اجازه می‌دهد از لایه‌های نازک‌تری برای روکش طبیعی استفاده شود. اگر یک یا چند دندان دارید که قبل از اینکه به بهترین شکل ظاهر شوند نیاز به اصلاحات جزئی دارند، این آنها را به یک راه حل ایده آل تبدیل می کند. همچنین در صورت ابتلا به تحلیل لثه، آنها انتخاب ارجح هستند، زیرا در حین انجام این درمان، بافت لثه در اطراف دندان شما حفظ می شود.

7. انواع روکش دندان، روکش های متحرک

اگر وسعت مشکلات دندانی شما باعث می‌شود کاندیدای مناسبی برای روکش های چینی دائمی نباشید، می‌توانید به روکش های دندان متحرک فکر کنید. این ها را می توان از یک رزین کامپوزیت تهیه کرد و روی دندان های شما با پایه های فلزی ریز که در شیارهای بایت (گاز) شما قرار می گیرد، نصب کرد. روکش‌های متحرک به طور موثری ایرادات جزئی زیبایی مانند شکاف را بهبود می‌بخشند، اما ماندگاری بالایی ندارند و باید قبل از مسواک زدن یا غذا خوردن برداشته شوند. با این حال، اگر شما علاقه مند به ایجاد تغییرات کوچکی هستید و در عین حال نمیتوانید و یا نمیخواهید از روکش های دائمی استفاده کنید، این گزینه میتواند مفید و کاربردی باشد.

8. انواع روکش دندان، روکش پالاتال

اینها برای افرادی که ونیرهای چینی می‌خواهند اما ساختار دندانی کافی برای نگه‌داشتن مؤثر آن‌ها ندارند، گزینه‌ای عالی هستند. در این روش بر خلاف سایر روکش های دندانی، روکش دندان روی سطح جلویی دندان ها نصب نمیشود بلکه روی سطح پشتی دندان نصب میشود. این روش به ویژه برای کسانی که دندان های ضعیفی دارند که به سرعت دچار شکستگی دندان میشوند عالی است.

9. انواع روکش دندان، بریج دندان

بریج دندانی روشی است که در مواردی که دندان کافی در دو طرف ناحیه ای که نیاز به ترمیم دارد باقی نمانده باشد استفاده می شود. این روش این امکان را فراهم می‌کند که هر دو دندان را پس از دریافت روکش جدید به هم نزدیک‌تر کنید، که اغلب ظاهر بسیار طبیعی‌تری نسبت به قبل از استفاده از روکش‌ها ایجاد می‌کند.

10. انواع روکش دندان، روکش بدون تراش (لمینت بدون تراش)

روکش بدون تراش گزینه ای کمتر تهاجمی هستند. مانند روکش های چینی سنتی، روکش های بدون تراش به صورت سفارشی برای لبخند شما ساخته می شوند. با این حال، نسبت به روکش های سنتی نیاز به حذف مینای دندان کمتری دارند. درک این نکته مهم است که روکش های بدون تراش در اغلب موارد هنوز هم نیاز به برداشتن مینای دندان دارند. بمینت بدون تراش برای همه مناسب نیست. این که آیا شما گزینه ای مناسب برای لمینت بدون تراش هستید یا خیر به نظر دندانپزشکتان بستگی دارد.


بیشتر بخوانید:  لمینت بدون تراش چیست؟

انواع روکش دندان
لمینت بدون تراش گزینه ای مناسب است برای کسانی که میخواهند مینای طبیعی دندان آنها تا حد ممکن حفظ شود

جراحی روکش دندان

هنگامی که تصمیم می گیرید روکش های دندانی برای شما مناسب هستند، دندانپزشک شما ابتدا باید ساختار دندان موجود شما را آماده کند تا برای دریافت ترمیم دندان زیبایی مناسب باشد. در مرحله بعد، دندانپزشک شما باید مقداری مینا را از سطح جلوی دندان هایتان جدا کند تا ضخامت آن ها را تطبیق دهد و اطمینان حاصل کند که آنها به درستی با مینای دندان طبیعی زیرینتان پیوند می خورند. هنگامی که این کار تکمیل شد و پوسیدگی باقیمانده به درستی درمان شد، دندانپزشک روکش های جدید شما را با استفاده از مواد مخصوص دندان در محل مورد نظر چسبانده میشود.

روکش‌های دندانی روشی عالی برای داشتن لبخندی بهتر بدون نیاز به کارهای اساسی دندانپزشکی ترمیمی هستند. آنها را می توان هم برای دندان های جلو و هم برای دندان های عقب استفاده کرد و در رنگ های متنوعی وجود دارد که به روکش های دندانی اجازه می دهد تا با رنگ طبیعی دندان های شما مطابقت داشته باشند.


قبل از قرار دادن روکش دندان چه اتفاقی می افتد؟

در طول ویزیت اولیه، دندانپزشک دندان ها و لثه های شما را معاینه می کند تا مشخص کند که آیا واجد شرایط استفاده از روکش هستید یا خیر. اگر کاندید هستید، دندان های شما را با برداشتن مقادیر کمی از مینای دندان آماده می کنند. در مرحله بعد، آنها از دندان های شما قالب می گیرند. یک تکنسین آزمایشگاه دندانپزشکی از این قالب ها برای ساخت روکش های سفارشی شما استفاده می کند. (اگر ونیرهای کامپوزیت را انتخاب می کنید، قالب های دندانی مورد نیاز نیست). ممکن است چند هفته طول بکشد تا آزمایشگاه دندانپزشکی روکش های شما را کامل کند. در صورت لزوم، دندانپزشک شما می تواند در این فاصله روکش های موقت را قرار دهد. هنگامی که تکنسین روکش های شما را تمام کرد، آزمایشگاه آنها را به مطب دندانپزشک شما ارسال می کند.


هنگام قرار دادن روکش دندان چه اتفاقی می افتد؟

در طی دومین ویزیت مطب، دندانپزشک شکل، رنگ و تناسب روکش‌های شما را بررسی می‌کند، سپس با استفاده از چسب مخصوص دندان‌پزشکی آنها را به طور دائم در جای خود می‌چسباند. در نهایت، توانایی گاز زدن، جویدن و تراز کردن دندان هایتان را بررسی می‌کنند و تغییرات لازم را انجام می‌دهند. اگر می خواهید چیزی را در مورد روکش های خود تغییر دهید، مانند شکل یا رنگ، به دندانپزشکتان اطلاع دهید. آنها با شما و آزمایشگاه دندانپزشکی کار خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که نتایج برایتان رضایت بخش است. پس از قرار دادن روکش نیازی به استراحت نیست. افرادی که روکش دندان دریافت می کنند می توانند در همان روز به فعالیت های عادی بازگردند. همچنین می‌توانید بلافاصله پس از از بین رفتن اثر بی حسی دندان غذا بخورید و نوشیدنی بیاشامید. ممکن است با توجه به جنس مواد مورد استفاده دندانپزشک خوردن مواد غذایی رنگی را برای مدتی برای شما ممنوع کند.


فواید روکش دندان چیست؟

  • روکش ها می توانند ظاهر لبخند شما را به طرز چشمگیری افزایش دهند.
  • آنها با دندان های طبیعی شما ترکیب می شوند تا نتایج طبیعی داشته باشند.
  • روکشها بهتر از مینای دندان طبیعی شما در برابر لکه شدن مقاومت می کنند.
  • روکش های دندانی نیازی به نگهداری خاصی ندارند.
  • طول عمر آنها با مراقبت مناسب بین 10 تا 15 سال است.

معایب روکش دندان
روکش دندان به طور کلی ایمن ترین روش برای تغییر رنگ و ظاهر دندان ها می باشد که اگر نزد دندانپزشک با مهارت انجام شود زیبایی دندان های شما را چند برابر می کند.

معایب روکش دندان چیست؟

  • حداقل مقداری از مینای طبیعی دندان هایتان را از دست خواهید داد.
  • بسیاری از انواع روکش ها برگشت پذیر نیستند.
  • دندان های شما ممکن است به گرما و سرما حساس تر شوند.
  • ممکن است روکش بیفتد یا کنده شود.
  • روکش های دندان روشی زیبایی هستند، بنابراین تحت پوشش اکثر بیمه ها نیستند و گران هستند.

نحوه مراقبت از روکش دندان

  • حداقل دو بار در روز با یک خمیر دندان فلوراید غیر ساینده و یک مسواک نرم مسواک بزنید.
  • یک الی دو بار در روز بین دندان هایتان نخ دندان بکشید.
  • دو بار در روز از دهانشویه ضد باکتری استفاده کنید.
  • هرگز از دندان هایتان استفاده ابزاری نکنید (با دندان هایتان پسته نشکنید و از آن ها برای با کردن بسته سُس و غیره استفاده نکنید)
  • برای معاینات و تمیز کردن معمول به دندانپزشکتان مراجعه کنید.

سخن نهایی انواع مختلفی از روکش های دندانی وجود دارد که ممکن است انتخاب بهترین نوع برای شما چالش برانگیز باشد. در این مقاله انواع مختلف روکش های دندان که باید بشناسید معرفی شده اند. این که از کدام نوع روکش استغاده کنید بستگی به میزان بودجه شما و وضعیت کلی دهان و دندان ها و لثه تان دارد. بهتر است در زمین انتخاب روکش مورد نیازتان به دندانپزشکتان اعتماد کنید. بهترین مرکز کامپوزیت و لمینت تهران، دنتال زعفرانیه، تحت نظر دکتر علیرضا جلالوند آماده خدمت رسانی به شما در زمینه نصب روکش دندان می باشد. در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره در زمینه روکش دندان دارید از طریق این لینک از کارشناسان دنتال زعفرانیه درخواست مشاوره رایگان کنید.