عصب کشی دندان در خانه + 10 روش سنتی برای کاهش درد ریشه دندان

دانستنی دندانپزشکییکشنبه 17 تیر 1403472 بازدید
عصب کشی دندان در خانه + 10 روش سنتی برای کاهش درد ریشه دندان

به طور حتم همه‌ی انسان‌ها حداقل یک‌ بار در زندگی، دچار دندان‌درد و مقوله‌ی عصب‌کشی دندان میشوند. این اتفاق زمانی رخ میدهد که هسته داخلی نرم دندان که پالپ نامیده میشود، عفونی یا ملتهب شود که میتواند ناشی از یک حفره عمیق، یک دندان ترک خورده یا ضربه و فشار به دهان و دندان باشد. هر چند که توصیه میشود در این مواقع حتماً به دندانپزشک مراجعه شود، اما راه‌ حل‌هایی برای عصب‌کشی دندان در خانه وجود دارد که در این مقاله از کلینیک دنتال زعفرانیه به آن خواهیم پرداخت.


نشانه‌های وجود مشکل در ریشه دندان

ابتدا به معرفی نشانه‌ها و علائمی که نشان میدهد به عصب‌کشی دندان نیاز است، خواهیم پرداخت:

  1. 1- احساس درد و ناراحتی در دندان بیمار یکی از شایع ترین علائم، احساس درد و ناراحتی دندان میباشد که میتواند بسته به وضعیت هر فرد، خفیف و یا شدید باشد. این درد حتی میتواند به قدری زیاد باشد که احساس درد ضربان دار و تیر‌کشیدن در دندان خود شوید و بر توانایی شما در خوردن، نوشیدن و حتی صحبت کردن تأثیر منفی بگذارد.
  2. 2- حساس شدن دندان به سرما و گرما وجود مشکلات در کانال ریشه‌ میتواند باعث افزایش حساسیت نسبت به دماهای سرد و گرم شود. برای مثال ممکن است هنگام نوشیدن آب یخ و یا چای داغ، درد و سوزش شدیدی را در دندان خود احساس کنید.
  3. 3- تورم و التهاب لثه اطراف دندان بیمار یکی دیگر از علائم رایج، ایجاد تورم یا حساسیت لثه در نزدیکی دندان آسیب دیده است که ممکن است با طعم بد در دهان شما نیز همراه باشد.

عصب کشی دندان در خانه چیست؟

عصب‌کشی دندان در خانه

میتوان گفت که عصب‌کشی یکی از پراستفاده‌ترین و کاربردی‌ترین درمان‌های مربوط به حوزه دندانپزشکی میباشد. هدف اصلی این درمان، نجات درمان عفونی‌شده و یا آسیب‌دیده است. همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، این اتفاق زمانی رخ میدهد که پالپ دندان دچار آسیب میشود. عصب‌کشی دندان در خانه هرچند که راه حل دائمی نمیباشد اما میتواند درد دندان را به طور قابل توجهی تا زمان مراجعه به دندانپزشک کاهش دهد و موثر باشد. در ادامه به معرفی چند روش از عصب‌کشی دندان در خانه میپردازیم:

  • روغن گل میخک روغن میخک حاوی اوژنول است که به عنوان یک بی‌حس کننده و ضد عفونی کننده عمل میکند و به کاهش تورم و بی‌حسی ناحیه‌ی متورم کمک میکند. برای استفاده از روغن میخک برای تسکین درد بعد از کانال ریشه، آن را با یک روغن حامل مانند روغن زیتون یا نارگیل رقیق کنید و این داروی درد کانال ریشه را مستقیماً با استفاده از یک توپ پنبه ای روی دندان آسیب دیده بمالید.
  • سیر سیر نیز یکی دیگر از مواردیست که میتواند به عصب‌کشی دندان در خانه کمک کند. سیر به دلیل خواص ضد درد خود شناخته شده است که به کاهش ناراحتی ناشی از درد کانال ریشه کمک میکند. برای استفاده از سیر، 1 تا 2 حبه سیر تازه را خرد کرده و له کنید تا به شکل خمیر درآیند. خمیر را به مدت 10 الی 15 دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید. سپس با آب گرم بشویید.
  • کیسه یخ کیسه یخ یک روش بسیار موثر برای تسکین فوری درد است. به سادگی کیسه یخ را به صورت موضعی روی فک خود که نزدیک به دندان آسیب دیده است قرار داده و بمالید. نه تنها به کاهش درد کانال ریشه کمک می‌کند، بلکه هرگونه التهابی که روی لثه‌های خود دارید را نیز کنترل خواهد کرد.
  • نمک و فلفل مخلوط کردن نمک و فلفل با هم میتواند به شما در کاهش حساسیت دندان کمک کند. ترکیب این دو ماده، خواص ضد باکتری، ضد درد و ضد التهابی را به همراه دارد. برای کسب بهترین نتیجه، نمک و فلفل را به مقدار مساوی با چند قطره آب مخلوط کرده و به صورت خمیر درآورید. خمیر نمک و فلفل را مستقیماً روی دندان آسیب دیده بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند. این کار را برای چند روز ادامه دهید و از درد کانال ریشه خلاص خواهید شد.
  • روغن نعناع فلفلی روغن نعناع فلفلی در بی‌حس کردن انتهای عصبی اطراف ناحیه آسیب دیده مفید است و درد ضربان دار بعد از کانال ریشه را تسکین می‌دهد. برای استفاده از آن کافیست چند قطره روغن نعناع فلفلی را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید.
  • شستشو با آب نمک یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای عصب‌کشی دندان در خانه، شستشوی دهان با آب نمک است. به سادگی نصف قاشق چای‌خوری نمک خوراکی را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و آن را به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه در دهان خود بچرخانید. این به کاهش تورم و تحریک و همچنین پاکسازی ناحیه آسیب دیده از باکتری ها کمک می‌کند و درد و التهاب کانال ریشه را کاهش میدهد.
  • روغن درخت چای برای کاهش درد و التهاب میتوان از روغن درخت چای نیز استفاده کرد. میتوانید چند قطره از این چای را به آب ولرم اضافه کنید و دهان خود را با محلول کاملاً بشویید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید و شاهد کاهش چشم‌گیر درد کانال ریشه خواهید شد.
  • خیار یک تکه تازه برش خورده از خیار را بر روی ناحیه آسیب دیده در دهان قرار دهید. خواهید دید که چه قدر درد دندان را از بین میبرد. همین امروز آن را امتحان کنید چون واقعا آسان و مفید است!
  • روغن زیتون برای عصب‌کشی دندان در خانه میتوانید از روغن زیتون هم استفاده کنید. روغن را با یک پنبه‌ی گلوله شده بر روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید تا به تدریج شاهد تسکین دندان درد و کاهش التهاب بشوید.
  • زردچوبه پودر زردچوبه را با آب یا روغن نارگیل ترکیب کرده تا یک خمیر بدست آید. خمیر را بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید. زردچوبه دارای خواص ضد التهابی میباشد که میتواند به کاهش درد کمک کند.

بیشتر بخوانید:  طراحی لبخند دیجیتال چیست؟ و چه مدت زمانی طول میکشد؟

نکات مراقبتی برای حفظ بهداشت دهان و دندان

در کنار روش‌هایی که برای عصب‌کشی دندان در خانه گفته شد، شما میتوانید با رعایت نکات بهداشتی روزانه، از بروز درد و مشکلات مربوط به دهان و دندان تا حد زیادی جلوگیری کنید. این نکات عبارتند از:

  • محدود‌کردن مصرف مواد غذایی شیرین و اسیدی مواد غذایی مانند آب نبات، کیک و نوشابه‌هایی که قند زیادی دارند میتوانند باعث فعال‌تر شدن باکتری‌های دهان شوند. علاوه بر این، غذاهای اسیدی مانند مرکبات و سرکه میتوانند درد کانال ریشه را افزایش دهند. با کاهش مصرف این نوع موادغذایی میتوانید به جلوگیری از آسیب دیدن دندان‌ها و لثه‌ها، کمک بسیاری کنید.
  • کاهش مصرف سیگار و دخانیات ترک سیگار و سایر محصولات مبتنی بر نیکوتین می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به عفونت شود وهمچنین میتواند به تسریع بهبودی پس از درمان نیز کمک کند.
  • کاهش استرس یکی از مهم ترین کارهایی که میتوانید برای مراقبت از کانال ریشه و جلوگیری از دندان درد انجام دهید، کاهش استرس است. استرس با افزایش التهاب و درد مرتبط است، بنابراین سعی کنید در فعالیت‌هایی شرکت کنید که میزان آرامش شما را افزایش دهد مانند یوگا، مدیتیشن و یا فعالیت‌های ساده‌تر مانند پیاده روی.

علاوه بر این، مطمئن شوید که هر شب خواب آرام و کافی دارید. این به بدن شما کمک میکند تا استرس‌های روزانه را دفع کند و برای روز بعد، آرامش خود را بازیابید.

فراموش نکنید که تمام راه‌های گفته شده برای عصب‌کشی دندان در خانه، تنها برای کاهش میزان درد و التیام التهاب و تورم کارساز است و برای درمان اصولی و کامل میبایست به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر درد حتی پس از گذشت چند روز نیز ادامه داشت، فوراً لازم است که برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید در غیر اینصورت باکتری پیشروی میکند و ممکن است حتی ریشه دندان شما را از بین ببرد.


روش های عصب کشی دندان در خانه

سخن نهایی در این مقاله به معرفی راه‌کار‌های عصب‌کشی دندان در خانه پرداختیم که کاملاً موثر بوده و درد کانال ریشه را تا حد زیادی التیام میبخشد. برای عصب‌کشی دندان توسط دندانپزشکان متخصص و با تجهیزات و امکانات پیشرفته، میتوانید به کلینیک دنتال زعفرانیه مراجعه کنید و از خدمات ما بهره‌مند شوید. برای دریافت مشاوره رایگان از دنتال زعفرانیه کافی است فرم درخواست مشاوره رایگان را پر کنید و منتظر کارشناسان ما باشید.

سوالات متداول