ایمپلنت دندان چیست؟ انواع ایمپلنت دندان

دانستنی دندانپزشکیچهار شنبه 23 اسفند 1402288 بازدید
ایمپلنت دندان چیست؟ انواع ایمپلنت دندان

اگر شما هم دچار بیماری لثه و یا پوسیدگی و آسیب شدید به دندان شده‌اید که باعث شده یک یا چند دندان خود را از دست بدهید، بهترین راه حل موجود برای شما استفاده از ایمپلنت دندان می‌باشد. ایمپلنت‌ها بسیار طبیعی هستند و یک فرد عادی نمی‌تواند تفاوت آن را با دندان‌های عادی متوجه شود. طبق آمار اعلام شده، این روش درمانی در حدود 95% موفقیت آمیز می‌باشد و بالاترین میزان طول عمر و استحکام را دارد و بهتر است که آن را برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته‌ی خود در نظر بگیرید.


ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان (Dental implant) که نوعی پروتز کاشتنی می‌باشد، یکی از روش‌های جایگزین کردن دائمی دندان طبیعی است. دندان‌هایی که یا خراب شده‌اند و یا شکل و فرم نامناسبی دارند و اصلاح پذیر نیستند. دندانپزشک، یک پایه فلزی از جنس تیتانیوم و یا زیرکونیا را در استخوان فک جایگذاری کرده و روی آن تاج دندان مصنوعی را قرار می‌دهد و طراحی آن طوریست که به عنوان یک جسم خارجی تلقی نشده و با فک شما سازگاری خوبی پیدا می‌کند. ایمپلنت با قرار گرفتن در زیر بافت لثه، دقیقا مانند ریشه دندان عمل می‌کند. به همین جهت روکش دندان را در جای خود ثابت و محکم نگه می‌دارد. یک ایمپلنت شامل چندین بخش است که در مجموع به کمک یک عمل جراحی توسط جراح دهان فک و صورت یا سایر متخصصان دندانپزشکی واجد شرایط در استخوان فک کاشته می‌شود. به فرایند جوش خوردن استخوان به ایمپلنت اصطلاحا یکپارچگی استخوان (osseointegration) می‌گویند. ایمپلنت‌ها جایگزین خوبی برای ریشه و تاج دندان می‌باشند و مشکلات و غیر طبیعی بودن دندان‌های مصنوعی را ندارند و علاوه بر افزایش قدرت جویدن مواد خوراکی، زیبایی ظاهری و جذابیت بیشتر لبخند را برای افراد به همراه دارند.  


اجزا و ساختار ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ها معمولا از 3 بخش اصلی زیر تشکیل شده‌اند:

  1. پایه ایمپلنت (فیکسچر): این پایه یک پیچ کوچک است که معمولا جنس تیتانیومی دارد که از طریق عمل جراحی کوتاهی در استخوان فک بیمار کاشته می‌شود. این بخش شباهت ظاهری با ریشه دندان طبیعی دارد و در اندازه‌ها و قطرهای مختلف موجود است.
  2. اباتمنت: یک قطعه‌ی کوچک است که واسطه ی اتصال پایه و روکش می‌باشد و وظیفه‌ی ایجاد اتصال محکم بین این 2 بخش را برعهده دارد.
  3. روکش دندان: همان تاج دندان می‌باشد که بر روی اباتمنت سوار می‌شود و قابل مشاهده می‌باشد.
 

انواع ایمپلنت دندان

موارد مختلفی مثل جنس ایمپلنت، کیفیت تاج، نوع پایه و... سبب شده تا شاهد تولید و استفاده از انواع ایمپلنت در سراسر کشور باشیم. در این خصوص در ادامه بعضی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تقسیم بندی انواع ایمپلنت دندان را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1 – انواع ایمپلنت از نظر طول و قطر

برندهای مختلفی در بازار ایران وجود دارد که از نظر طول و قطر با یکدیگر تفاوت دارند که این یکی از فاکتورهای مهم در تعیین برتری یک برند می‌باشد. طول ایمپلنت از 5 میلی‌متر شروع مى شود که آن‌ها را short implant می‌نامند و معمولا طول آن‌ها 2 میلی‌متر به 2 میلی‌متر اضافه مى‌شود و بصورت نرمال تا طول 16 میلی‌متر در بازار موجود است. قطر ایمپلنت نیز از 3 میلی‌متر شروع مى‌شود که کوچک‌تر از آن را مینی ایمپلنت مى‌نامند و معمولا قطر آن‌ها نیم میلی‌متر به نیم میلی‌متر اضافه مى‌شود و حداکثر به قطر 6 میلی‌متر میرسد. معمولا هر چه قدر قطر بیشتری داشته باشند از استحکام و طول عمر بالاتری برخوردارند.

2 – انواع ایمپلنت بر اساس جنس

2 عنصر موجود در طبیعت که با بدن انسان سازگاری دارند و برای ساخت ایمپلنت‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود، زیرکونیا و تیتانیوم هستند.

ایمپلنت تیتانیوم

فلز تیتانیوم در سال ۱۹۵۰ کشف شد و تقریبا یک فلز قدیمی در عرصه تولید ایمپلنت‌های دندانی محسوب می‌شود و محبوب ترین آن‌ها نیز می‌باشد چون ایمپلنت‌های تیتانیومی بر خلاف سایر ایمپلنت‌های قدیمی فرصت رشد کامل استخوان فک را محدود نمی‌کنند. به زبان ساده‌تر تیتانیوم هیچ گونه آلرژی و حساسیتی برای استخوان‌های بدن مخصوصا استخوان فک ایجاد نخواهد کرد و شما می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

ایمپلنت زیرکونیا

به آن ایمپلنت سرامیکی نیز گفته می‌شود. فلز زیرکونیا نسبت به تیتانیوم جدیدتر بوده و در دهه 1990 کشف شد و حال جزو متریال اصلی تولید ایمپلنت به شمار می‌رود.


ایمپلنت  دندان


مقایسه ایمپلنت سرامیکی و تیتانیومی

ایمپلنت سرامیکی

این ایمپلنت به صورت یک تکه از جنس عنصر زیرکونیم می‌باشد که دارای رنگ طبیعی تری نسبت به تیتانیومی می‌باشد و ظاهری زیباتر و طبیعی تری را ارائه می‌دهد. این نوع ایمپلنت از استحکام خوبی برخورد دار است و همانطور که قبلا به آن اشاره شد به علت مواد استفاده شده در آن، قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر دارد.

ایمپلنت تیتانیومی

این نوع ایمپلنت از جنس تیتانیوم می‌باشد که فلزی سبک و مقاوم می‌باشد و به خوبی با بافت‌های دهان و دندان تعامل پیدا می‌کند. ایمپلنت‌های تیتانیومی از استحکام بالایی برخوردار هستند و در مقایسه با سرامیکی، میزان شکنندگی کمتری دارند. ترمیم کردن ایمپلنت‌های تیتانیومی بسیار راحت تر از سرامیکی انجام می‌گیرد.  


انواع ایمپلنت براساس جایگاه

1 - ایمپلنت اندواستیل (endosteal implant):

این مدل برای ایمپلنت‌های 2 مرحله ای طراحی شده و جزو مدل‌های رایج و کاربردی به شمار می‌رود. ایمپلنت‌های اندواستیل به شکل پیچ‌های کوچک و از جنس تیتانیوم ساخته شده‌اند و نحوه نصب آن‌ها نیز بدین صورت است که ابتدا پیچ‌های تیتانیومی درون استخوان فک قرار داده شده و سپس دندان‌های مصنوعی روی این پایه‌ها متصل می‌گردند.

ویژگی‌های ساختاری ایمپلنت اندواستیل

  • تشکیل شده از ۲ پیچ و ۱ اباتمنت
  • دارای سطح صاف و تیغه‌های صاف
  • دارای ساختار استوانه‌ای شکل
  • قابل تولید با تیتانیوم، سرامیک و زیرکونیم
  • قابل تولید در شکل‌های عرضی، تیغه ای و پیچی

2- ایمپلنت ساب پریواستیل (subperiosteal implant)

این سری از انواع ایمپلنت‌ها برخلاف ایمپلنت‌های اندواستیل درون استخوان فک قرار نمی‌گیرد. در واقع هنگام کاشت ایمپلنت ساب پریواستیل مقداری از پایه‌های تیتانیومی درون لثه قرار گرفته و قسمتی از آن نیز بیرون می‌ماند تا دندان های مصنوعی بر پایه ایمپلنت بر روی آن نصب شده و بدین شکل فرآیند کاشت ایمپلنت به پایان می‌رسد. به عبارت دیگر میتوان گفت در ایمپلنت ساب پریواستیل هیچگونه شیار و شکافی در استخوان فک ایجاد نمی‌شود و دندان صرفاً درون لثه قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که این روش برای افرادی  که تراکم استخوان فک آنها بسیار ضعیف است و امکان پیوند استخوان از طریق جراحی وجود ندارد بسیار کاربردی و مناسب می‌باشد و اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، توصیه می‌کنیم از این نوع ایمپلنت استفاده کنید.  


انواع ایمپلنت براساس برند

برندهای مختلفی در بازار ایمپلنت‌ها وجود دارند. برای مثال می‌توان به نام هایی مانند Nobel Biocare، Straumann ،Dentsply Zimmer و MIS به عنوان برندهای معروف و شناخته شده اشاره کرد. هر یک از این برندها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و طبیعتا قیمت‌های متفاوتی دارند اما در نهایت هدف تمامی آنها یکسان است و به دنبال جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته می‌باشند.  


انواع ایمپلنت براساس مراحل درمانی

1 – ایمپلنت یک مرحله‌ای

همانطور که از نام این سری پیداست، یک مرحله‌ای بوده و ایمپلنت و اباتمنت به صورت همزمان درون لثه و استخوان فک نصب می‌شوند. یک جلسه‌ای بودن این نوع باعث می‌شود که مدت زمان نصب به مقدار قابل توجهی کاهش یابد اما طبیعتا حساسیت و دقت بالایی برای این روش مورد نیاز است و عدم نصب صحیح آن موجب آسیب‌های فشاری به لثه و استخوان فک می‌شود. بنابراین در صورت انتخاب این نوع حتما به سراغ دندانپزشک و متخصص ایمپلنت بروید.

2 – ایمپلنت دو مرحله‌ای

در این نوع ابتدا بافت لثه شکافته می‌شود و یک استخوان ریز درون استخوان فک ایجاد می‌شود. پس از انجام این مرحله، پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار گرفته و برای کاهش مدت زمان التیام لثه، اطراف آن با بخیه بسته می‌شود. سپس در جلسه‌ی بعدی پس از بهبود جراحی اول، نواحی کاشت پایه برش داده می‌شود تا اتصال تاج دندان و ایمپلنت صورت گیرد.

3 – ایمپلنت فوری

یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین روش‌های جایگزینی دندان است و به عنوان یک راه حل سریع و موثر به شما این امکان را می‌دهد تا در کمترین زمان ممکن به دندان‌های زیبا و سالم دست پیدا کنید. این ایمپلنت در طول یک روز انجام می‌شود و هزینه‌ی آن حدودا 20 الی 30 درصد گران‌تر از ایمپلنت معمولی می‌باشد. این روش به عنوان یکی از تکنیک‌های نوین و موثر برای بهره مندی از دندان مصنوعی با کیفیت به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر شاهد افزایش استفاده از ایمپلنت فوری در تهران و سایر شهرهای کشور هستیم.


مزایای ایمپلنت دندان

  • بهبود کیفیت عملکرد دهان و دندان

پس از درمان، درست مانند سابق مشکل در جویدن غذا برای کسانی که دندان از دست رفته دارند، برطرف خواهد شد و همچنین به حفظ سلامتی استخوان فک کمک می‌کند.  

  • افزایش اعتماد به نفس

جای خالی دندان در دهان و یا داشتن دندان پوسیده و از دست رفته، باعث زشتی صورت فرد می‌شود که می‌تواند مشکلات روحی مانند افسردگی و کاهش اعتماد به نفس را برای بیمار به همراه داشته باشد اما پس از درمان، دیگر خبری از این مشکلات نخواهد بود و فرد مذکور، اعتماد به نفس از دست رفته‌ی خود را باز میابد و می‌تواند با اطمینان خاطر به صحبت کردن، لبخند زدن و غذا خوردن بپردازد.  

  • ظاهر طبیعی

ایمپلنت دندان ظاهر و عملکردی کاملا مشابه با دندان‌های طبیعی را ارائه می‌دهد و معمولا کسی متوجه انجام این درمان توسط بیمار نخواهد شد. ایمپلنت‌ها کاملا محکم در استخوان فک جای می‌گیرند و به این ترتیب ظاهر و عملکرد طبیعی دندان‌های طبیعی از دست رفته را بازیابی می کنند.  

  • حفظ سلامتی و عدم آسیب رسانی به لثه ها و دندان‌های اطراف

ایمپلنت دندان برخلاف روش‌های مشابه خود، به بافت‌های اطراف دندان و لثه آسیب نمی‌رساند چرا که ایمپلنت در استخوان فک کاشته می‌شود و هیچ برخورد و تداخلی با بافت‌های اطراف خود نخواهد داشت.  

  • دوام و ماندگاری بالا

برخلاف سایر روش های جایگزینی موجود مثل بریج و دندان مصنوعی، طول عمر و دوام ایمپلنت‌ها بیشتر بوده و یک راه حل پایدار می‌باشند و از نظر هزینه نیز در دراز مدت یک روش مقرون به صرفه به شمار می‌روند.  


معایب ایمپلنت دندان

در مقایسه با سایر روش‌های موجود و برتری‌ها و مزایایی که ایمپلنت دندان در اختیار ما قرار می‌دهد، نمی‌توان معایب خاصی را برای آن در نظر گرفت. البته باید از نظر بحث مالی هم آن را مورد بررسی قرار داد چرا که هزینه‌ی بالاتری نسبت به دیگر روش‌های درمان دارد اما با توجه به طول عمر بسیار زیاد آن می‌توان گفت که هزینه‌ی مقرون به صرفه‌ای خواهد بود.مشکلاتی از جمله عفونت لثه و بروز آلرژی محتمل هستند اما اگر عمل کاشت توسط پزشک متخصص انجام شود و نکات مراقبتی پس از درمان هم به خوبی توسط بیمار رعایت شود، احتمال بروز این مشکلات به حداقل می‌رسد. ما در کلینیک دنتال زعفرانیه از کادر متخصص و مجربی برخورداریم که این اطمینان خاطر را به شما عزیزان می‌دهد که عمل کاشت ایمپلنت دندان با کمترین عوارض ممکن و بیشترین رضایت حاصل شود. 

  

قیمت ایمپلنت دندان

عوامل مختلفی در تعیین قیمت نهایی ایمپلنت دخیل هستند. می‌توان گفت قیمت هر واحد ایمپلنت به ازای هر دندان در محدوده‌ی 2 میلیون تومان تا 10 میلیون تومان می‌باشد که در ادامه به بررسی مهمترین فاکتورهای قیمتی خواهیم پرداخت:

1 – نوع کاشت ایمپلنت

برای عمل کاشت ایمپلنت، روش‌های مختلفی وجود دارد که هر یک هزینه خاص مربوط به خود را شامل می‌شود.

2 – کیفیت ایمپلنت

اجزای گوناگون ایمپلنت از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند که بسته به کیفیت هر کدام، هزینه‌ی نهایی نیز متفاوت خواهد شد. برای مثال قطعات سرامیکی به مراتب گرانتر از قطعات تیتانیومی می‌باشند.

3 – میزان تجربه و تخصص دندانپزشک

واضح است که هر چه قدر تجربه‌ی دندانپزشک بیشتر باشد، کیفیت و بازدهی کار نیز بیشتر خواهد بود و در نتیجه این دندانپزشکان هزینه‌ی بیشتری را دریافت خواهند کرد.  


طول عمر ایمپلنت دندان

گرچه نمیتوان یک عدد دقیق و ثابت را برای طول عمر آن در نظر گرفت چرا که وضعیت هر بیمار متفاوت با سایر بیماران میباشد اما در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از اجزای باکیفیت، میتوان طول عمری تا حدود 10 الی 15 سال را برای ایمپلنت دندان در نظر گرفت که بسیار بیشتر از سایر روش‌‌های درمانی موجود می‌باشد. نکات بهداشتی ساده‌ای که به افزایش طول عمر آن کمک می‌کنند عبارتند از:

  • معاینات پزشکی منظم و روتین طبق نظر دندانپزشک متخصص
  • استفاده‌ی مرتب و درست از مسواک نرم و خمیر دندان غیر ساینده و نخ دندان
  • استفاده از محافظ دندان قروچه در صورتی که عادت به دندان قروچیدن در طول خواب شبانه دارید
  • استفاده از محافظ لثه در صورت انجام ورزش‌های رزمی که احتمال آسیب دیدن دندان‌ها در آن بالاست
  • داشتن سبک زندگی سالم و عدم استعمال سیگار و دخانیات
  • عدم جویدن مواد خوراکی سفت و خشک و یا جویدن ناخن‌ها
 

چه کسانی می‌توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند؟

امروزه استفاده از ایمپلنت دندان به یک روش فراگیر و محبوب تبدیل شده و تمام افراد بالای 18 سال پس از مشورت با دندان پزشک و یا جراح متخصص می‌توانند از آن بهره ببرند. فرد متخصص با استفاده از تصاویر اشعه ایکس وضعیت استخوان و دندان‌های شما را بررسی می‌کند و اگر شرایط زیر را داشته باشید می‌توانید جراحی داشته باشید:

  • اگر بیماری لثه داشته باشید و یا مستعد عفونت لثه باشید احتمالا کاندید خوبی برای استفاده از این روش درمانی نیستید.
  • اگر پوسیدگی جزئی یا در حد متوسط دارید بهتر است ابتدا آن را ترمیم کنید چرا که شاید نیازی به ایمپلنت نداشته باشید.
  • اگر از استروئید استفاده می کنید و یا تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی هستید، به دلیل افزایش خطرات عفونت و سایر عوارض احتمالی، مجاز به کاشت دندان نیستید.
  • سیگار، دخانیات و مواد مخدر احتمال عدم موفقیت ایمپلنت دندان را به شدت بالا می‌برند. قبل از انجام عمل باید بتوانید سیگار را ترک کنید و یا حداقل میزان استعمال آن را کاهش دهید تا نتیجه‌ی بهتری دریافت کنید.
  • شما باید تراکم استخوان کافی در فک خود داشته باشید تا این بافت استخوانی به پایه کاشته شده، جوش بخورد و ثابت شود. اگر تراکم استخوان شما کمتر از حد مورد نیاز باشد، ممکن است نیاز به پیوند استخوان داشته باشید.
 
ایمپلنت  دندان


چه کسانی نمی‌توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند؟

هر چند که اکثر افراد به راحتی و بدون هیچ نگرانی می‌توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند اما هستند افرادی که کاندیدای مناسبی برای این عمل نیستند که در ادامه به مهمترین عوامل ممنوعه در این مورد میپردازیم:

  • تراکم استخوان ناکافی: همان طور که قبلا به آن اشاره شد، بحث تراکم استخوانی در مورد استفاده از این روش درمانی بسیار مهم است چرا که ایمپلنت‌ها در داخل استخوان فک کاشته میشوند در نتیجه باید استخوان کافی برای حمایت از آنها وجود داشته باشد و اگر اینچنین نیست، به هیچ وجه نباید از این روش جایگزینی دندان از دست رفته استفاده کرد.
  • ابتلا به برخی بیماری‌ها: خطر بروز عوارض در طول جراحی توسط بعضی بیماری‌ها مثل دیابت کنترل نشده زیاد است. علاوه بر این برخی از دارو ها نیز ممکن است تداخل مصرفی داشته و در روند بهبودی پس از جراحی اختلال ایجاد کنند.
  • بارداری: معمولا به زنان باردار توصیه می‌شود که جراحی ایمپلنت دندان خود را به زمان پس از زایمان موکول کنند چرا که انجام عمل همراه با خونریزی، مصرف داروی بی‌حسی، تصویربرداری با اشعه ایکس و... می‌باشد که می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد پس بهتر است از انجام این جراحی در طول بارداری و شیردهی خودداری شود.
  • محدودیت سنی: کودکان و نوجوانانی که هنوز به بلوغ کامل نرسیده‌اند و در حال رشد هستند کاندیدای مناسبی نیستند و باید تا رشد کامل فک خود صبر کنند.
 

سن مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان

قبل از استفاده از این روش درمانی باید اطمینان کسب کرد که اسکلت صورت به طور کامل رشد پیدا کرده باشد و استخوان فک، تراکم کافی و لازم برای پشتیبانی از ایمپلنت را داشته باشد. در کل بهتر است از قبل با دندانپزشک خود مشورت کرده و از آمادگی لازم برای استفاده از این روش درمانی، آگاهی پیدا کنید. 

  

خلاصه مطلب

اگر شما عزیزان از مشکل پوسیدگی دندان و یا از دست دادن آن رنج میبرید، استفاده از ایمپلنت دندان یک از بهترین راه‌های درمانی پیش روی شماست که نه تنها خاصیت درمانی داشته بلکه از نظر ظاهری هم موثر بوده و به افزایش سلامتی و اعتماد به نفس شما کمک بسزایی خواهد کرد. ما در کلینیک دنتال زعفرانیه با کادر مجرب از دندانپزشکانی که در اختیار داریم، آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما عزیزان و ارائه مشاوره و خدمات هستیم.