عفونت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان درست همانند دندان طبیعی عمل می‌کند و می‌توانید با آن هر غذایی را که با دندان‌های طبیعی خود میجوید، بجوید. با این حال متأسفانه در صورت عدم مراقبت مناسب، دندان ایمپلنتی همانند دندان طبیعی دچار عفونت می‌شود. عفونت بافت‌های پیرامون ایمپلنت می‌تواند منجر به لق شدن و از دست دادن آن شود.

عفونت بافت‌هایی که پیرامون ایمپلنت دندان قرار دارند، نوعی بیماری لثه است که به عنوان پری ایمپلنتیت شناخته می‌شود. عفونت ممکن است در نتیجه استعمال دخانیات، و ضعف بهداشت دهان، دیابت، ضعف سیستم ایمنی، ناهمراستایی دندان‌ها، عادات بدی مانند دندان قروچه و یا واکنش آلرژی به ایمپلنت اتفاق ‌افتاده باشد. این وضعیت اگر به موقع درمان نشود پیشروی کرده و منجر به تحلیل رفتن استخوان فک می‌شود که در نتیجه آن ایمپلنت از جای خود در می‌آید.
اما از کجا بدانیم دندان ایمپلنتی عفونت کرده است.

نشانه های هشدار دهنده عفونت ایمپلنت دندان

ویژگی‌های عفونت ایمپلنت دندان شبیه بیماری لثه است و در آن یک یا چند مورد از علایم و نشانه ‌های زیر مشاهده می‌شود:

• لق ‌شدن یا تکان خوردن ایمپلنت
• قرمزی یا باد کردن لثه پیرامون ایمپلنت
• احساس طعم ناخوشایند در دهان
• درد تیر کشنده یا احساس ناراحتی در این ناحیه
• درد گنگ و مبهم در هنگام لمس
• ترشحات چرکی از این ناحیه
• نمایان شدن رزوه های ایمپلنت
• سخت شدن جویدن
• خونریزی در هنگام مسواک زدن اطراف ایمپلنت

در صورتی که به موقع به دندانپزشک مراجعه کنید، فوراً با معاینه دهان و عکس پرتوی ایکس می‌تواند پری ایمپلنتیت را تشخیص دهد. هدف از درمان، جلوگیری از پیشرفت عفونت و حفظ و نجات دندان ایمپلنتی است.

بسته به شدت عفونت ممکن است دندانپزشک دهانشویه ضد باکتری تجویز نموده و ترکیبی از درمان‌ها را برای نجات ایمپلنت انجام دهد. روش‌های درمانی ممکن است شامل تجویز آنتی ‌بیوتیک، جراحی، لیزر درمانی و آلودگی ‌زدایی سطح ایمپلنت، تراشیدن مکانیکی بافت‌های آلوده(دبریدمان) و درمان ضد میکروبی باشد.
پری ایمپلنتیت ممکن است مخرب و تهاجمی باشد. ایمپلنتی که دچار عفونت شده است ممکن است منجر به بیماری‌های سیستمی ‌شود که به قلب و اندام‌های دیگر بدن آسیب می‌رساند. در صورتی که مدت طولانی عفونت به حال خود رها شود، عفونت باکتریایی کم شدت می‌تواند پیامدهای جدی داشته باشد و امکان دارد به سرعت به مشکل بسیار جدی تبدیل شود.

اگر به عفونت ایمپلنت شک دارید، فورا به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت تان بررسی شود. بهداشت دهان را رعایت کنید و هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.