خطرات و عوارض ایمپلنت

تجربه عوارض کاشت ایمپلنت به ندرت اتفاق می‌افتد و در صورت رخ دادن غالباً کم اهمیت بوده و به سهولت برطرف می‌شود.

عوارض احتمالی کاشت ایمپلنت

عفونت پیرامون محل ایمپلنت دندان، لق شدن ایمپلنت یا درآمدن آن

صدمه دیدن عصب ها یا بافت‌ها که ممکن است باعث بی ‌حسی، درد یا سوزن سوزن شدن لثه، چانه، لب ها یا دندان‌ها شود.

احساس فشار در ناحیه کاشت ایمپلنت که ممکن است باعث درآمدن آن یا عدم موفقیت درمان شود

مشکلات سینوزیت به علت وارد شدن ایمپلنت به فضای سینوس (در موارد کاشت ایمپلنت در فک بالا)

پری ایمپلنتیت که در آن لثه و استخوان پیرامون ایمپلنت بر اثر نفوذ باکتری‌ها یا وارد آمدن فشار بیش از حد دچار التهاب و عفونت می‌شود. این وضعیت در صورتی که درمان نشود باعث می‌شود دندان ایمپلنتی خود را از دست بدهید.

برای پیشگیری از بروز این عوارض و عدم موفقیت درمان ایمپلنت باید پس از کاشت ایمپلنت بهداشت دهان را به خوبی رعایت کنید و به موقع به دندانپزشک مراجعه کنید.

در معاینه ایمپلنت دندانپزشک بافت‌های نرم و سخت پیرامون محل کاشت را معاینه کرده و با استفاده از ابزارهای مخصوصی جرم و رسوب سخت و کلسیتی تجمع یافته در پیرامون ایمپلنت را پاک می‌کند همچنین در صورت لزوم وضعیت تماس دندان‌ها با یکدیگر را تنظیم می‌نماید تا از وارد آمدن فشار بیش از حد بر ایمپلنت جلوگیری شود.

ممکن است چندین ماه طول بکشد تا پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت، استخوان به طور کامل جوش خورده و التیام پیدا کند و بافت‌های پیرامون ایمپلنت محکم و تنگاتنگ آن را در بر بگیرند. این مدت زمان در صورت بروز عفونت در ریشه دندان و در صورتی که نیاز به پیوند استخوان داشته باشید، طولانی‌تر می‌شود.

عدم موفقیت ایمپلنت دندان

اگر چه جنس آلیاژ تیتانیوم ایمپلنت بسیار محکم و مقاوم است اما ممکن است تحت فشار زیاد خم شده یا بشکند.

به لطف پیشرفت‌های حاصل شده در مواد دندانپزشکی و طراحی ایمپلنت ، این اتفاق بسیار نادر است. دلایل شکستن یا ترک خوردن ایمپلنت وارد آمدن نیروی زیادی مانند دندان قروچه شدید یا ضربه محکم به دندان می‌باشد.

در بیشتر موارد در صورتی که دندان ایمپلنتی با مشکل مواجه شود، در صورت مراجعه به‌ موقع دندانپزشک می‌تواند آن را نجات دهد.

دندانپزشک احتمالاً باید ایمپلنت را خارج کند تا بافت‌های پیرامونی آن بهبود یافته و ترمیم شوند. سپس دندانپزشک ایمپلنت جدید را امتحان می‌کند. در صورت تخریب بافت‌ها ممکن است نیاز به پیوند استخوان باشد تا استخوان فک قاعده و پی مستحکمی برای ایمپلنت باشد. اگر دوباره ایمپلنت شکست بخورد ممکن است نشان‌ دهنده آلرژی به آلیاژ تیتانیوم یا عدم تراکم کافی استخوان فک باشد اما این اتفاق بسیار غیر معمول است.